Aarhus Universitets logo
Find artikler, publikationer, nyheder, video og kontaktoplysninger på forskere inden for:
Hvad flytter skolen, hvis det nu ikke er de store beslutninger på Christiansborg? Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet søsætter et nyt stort forskningsprojekt om skolens…
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og…
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien…
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere…
Modeller spiller en central rolle, når gymnasieelever undervises i naturfag, teknologi og matematik. Men der er stor forskel på, hvordan begrebet bruges i de enkelte fag, og det forvirrer både elever…
Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de…
Skal vi dæmme op for den truende lærermangel i skolen, er det ikke nok at finde forklaringer på, hvorfor lærere forlader jobbet. Helle Plauborg fra DPU har netop modtaget en Sapere Aude-bevilling fra…
Danske 8. klasse-elever scorer endnu engang topkarakter sammenlignet med unge i andre lande, når det kommer til viden om samfund og demokrati. Den nyeste internationale ICCS-undersøgelse af unges…
Mistrivslen blandt børn og unge i skolen vokser. Hvis der skal dæmmes op for udviklingen, er det afgørende at få udviklet samspillet mellem skolen og den pædagogiske psykologiske rådgivning (PPR). En…
Når talen falder på børns brug af digitale medier og teknologier som mobiltelefoner og skærme i skolen, så er der mange bastante holdninger i den offentlige debat. Men der er for lidt faktuel viden om…
Ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet peger på fritidspædagogikkens potentialer for at skabe bedre trivsel for børn og unge. Forskeren bag undersøgelsen understreger, at det er vigtigt af…
Den voldsomme stigning i antallet af børn og unge med diagnoser er en af de største pædagogiske udfordringer i både skoler og dagtilbud. De fagprofessionelle i de almene tilbud kan opleve at stå…
Klimaforandringerne og biodiversitetskrisen er de største globale problemer, og de kommer til at sætte rammerne for hele den verden, som nutidens børn vokser op i. Derfor bliver målet om at skabe…
Gadepulsen på Nørrebro og Street-Lab i Hillerød samler meget forskellige børn og unge om aktiviteter, de selv er med til at forme og give mening. For nogle bliver fællesskaberne en vej ud af ensomhed…
Den sociale ulighed slår stadig igennem, når unge i Europa skal vælge uddannelse. David Reimer, forsker ved DPU, Aarhus Universitet, har modtaget 15 millioner kr. fra Det Europæiske Forskningsråds…
Fra skoleåret 2026/27 indføres de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest, der skal erstatte de omdiskuterede nationale test. Børne- og undervisningsministeriet har udpeget Jeppe Bundsgaard,…
Trods 10 års inklusionsarbejde henviser vi i dag lige så mange til specialtilbud, som da inklusionsloven blev indført i 2012 med en målsætning om, at 96 % af alle børn skal deltage i den almene…
Langvarigt bekymrende skolefravær, der også går under navnet skolevægring, er et stigende problem med mange årsager, men uden nemme løsninger. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien…
DPU, Aarhus Universitet er partner i et nyt fælleseuropæisk projekt, der skal undersøge kønsulighed i politisk deltagelse og dannelse blandt unge i grundskolen. Forskningsprojektet G-EPIC skal føre…
Flere og flere danske børn mistrives. Det har kastet ny aktualitet over den pædagogisk psykologiske rådgivning (PPR), der i disse år skifter målsætning fra udredning til forebyggelse. I en ny…
Hvordan kan lærere, pædagogisk personale, PPR og forældre arbejde bedre sammen om at styrke børns fællesskaber og modvirke mistrivsel? Det spørgsmål skal et nyt forskningsprojekt forsøge at besvare…
Legepladser er et barometer for udviklingen i samfundets syn på barndommen. Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet kaster i sin bog ”Skrammellegepladsen” nyt lys over de danske…
Læreruddannelsen er i krise, og der er mange meninger om, hvordan den kan imødegås. Aktuelt forhandler politikerne om endnu en fornyelse af uddannelsen, der har danmarksrekord i ændringer. En ny…
Vores smag og spisevaner er vidt forskellige og afspejler både forskelle i kulturelle ritualer og traditioner og personlige holdninger og præferencer. Forskere fra DPU, Aarhus Universitet har sammen…
Alt for mange uddannede lærere forlader deres job i skolen, og manglen på uddannede lærere i dele af Danmark udgør et stigende problem. Men skal vi dæmme op for den truende lærermangel, er det ikke…
Kan man motivere skoleelever til at interessere sig mere for matematik, teknologi og naturvidenskab – og især pigerne? Forskere fra DPU, Aarhus Universitet har kortlagt de seneste 20 års lovende…
Uddannelse går i arv som aldrig før i lighedens land Danmark. Børn af ufaglærte er fra en meget tidlig alder dårligere stillet i skolen end akademikerbørn, og både kvinder og mænd sidder fortsat fast…
”Historie er det allervigtigste fag”, fortæller to elever fra 8. klasse i den podcast, DPU udgiver sammen med en ny forskningsoversigt i e-bogsserien Pædagogisk indblik om skolens…
Et kæmpe skridt fremad i vores viden om de mindste skoleelevers skrivning. Sådan betegner to DPU-forskere de banebrydende indsigter i mønstrene i børns tidlige skriveudvikling, der er resultatet af et…
Med en grundforskningsbevilling fra Carlsbergfondet på godt 3,5 millioner kr. i ryggen skal Kristine Kabel, lektor ved DPU, Aarhus Universitet belyse sammenhængen mellem skoleelevers skrivekompetencer…
Størstedelen af danske elever og lærere oplevede, at de fik mindre ud af undervisningen, da de blev sendt hjem til fjernundervisning i foråret 2020 - også selvom danske skoler havde et bedre…
Der er voksende mistrivsel blandt unge. Problemet er veldokumenteret, men hvad gør man ved det? Lærerne kan spille en væsentlig rolle, men mangler tit redskaberne. Et fælleseuropæisk…
Erfaringerne med at skulle omlægge den fysiske undervisning til digital fjernundervisning gjorde ikke lærerne mere negativt stemte over for brugen af computere og digitale værktøjer i undervisningen.…
Kampen mod klimaudfordringerne er også en pædagogisk opgave. For hvordan klæder vores uddannelsessystem børn og unge på til at tage den kamp og agere i en usikker verden fuld af dilemmaer? Asterisk,…
Anbragte børn og unge hører til blandt de mest udsatte, og de klarer sig dårligere end deres jævnaldrende i skolen. Et mindretal af dem består folkeskolens afgangseksamen efter 9. klasse og kommer…
Når skoledagen er slut, søger mange danske børn og unge mod deres lokale fritids- eller ungdomsklub. Her kan de kaste sig ud i kreative aktiviteter, få hjælp til lektierne eller blot hænge ud med…
Når danske elever i 5. – 9. klasse i disse uger vender tilbage til skolen, har mange af dem mistet modet eller er blevet mistroiske over for deres kammerater. Skolerne bør derfor fokusere på trivsel…
Når danske elever efter påske i stor stil vender tilbage til skolen, kommer langt mere af undervisningen end normalt til at foregå udendørs. Men corona-nødundervisning er ikke kun en nødløsning. Den…
Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder i skolen markant, og mange unge mistrives både socialt og fagligt. Den gruppe af unge, som i foråret faktisk krediterede på onlineundervisningen, har…
Danske elevers gennemsnitlige færdigheder i matematik er blevet ringere, de er blevet mindre glade for faget, og betydningen af negativ social arv er ikke blevet mindre siden 2015. Det viser den…
Hvad siger forskningen om, hvordan vejledning og karrierelæring for unge i grundskolen og gymnasiet kan bidrage til større social retfærdighed? Det er omdrejningspunktet for den nye forskningsoversigt…
Ny stor international undersøgelse skal sammenligne, hvordan undervisningen og læringen i skolen er blevet påvirket af coronapandemien i forskellige lande, og hvordan de foranstaltninger, der er…
Både skolefagligt og socialt kan mentorordninger spille en vigtig rolle i forhold til at støtte udsatte børns udvikling. Men det skal være længerevarende forløb, hvor der er tid til at skabe en…
Engang havde eleverne sløjd og håndarbejde i skolen, men når det i dag i stedet hedder håndværk og design, så handler det om meget mere end blot en navneforandring. Ny ph.d.-afhandling sætter fokus på…
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på…
Selvom mundtlighed spiller en central rolle i fremmedsprogsundervisningen i Danmark, holder eleverne ofte igen med at tage ordet og kaste sig ud i klassesamtaler på engelsk, tysk eller fransk. Den nye…
Børn kommer mindre ud end tidligere generationer, men informationsteknologi kan være en vej til at få børn og unge ud i naturen og styrke både læring og sanseoplevelser. Det påpeges i en ny rapport…
Skolebøgerne har fået konkurrence af digitale læremidler. I en sådan grad endda, at undervisningsministeren har slået alarm. Men teknologien kan ikke ret meget i sig selv. Tværtimod kræver digitale…
Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde.…
Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.
Side 1 af 5
Asterisk nr. 107 - april 2024: Den nye aftale om folkeskolen - Frihed og fordybelse - vil give mere frihed til lærerne, så de i højere grad kan udøve professionel dømmekraft. Men dømmekraft opstår…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Der bliver tyndet ud i de bindende læringsmål med den nye aftale om folkeskolen, men betyder det også, at lærerne ikke længere vil binde sig til bestemte læremidler?…
Asterisk nr. 107 - april 2024: I denne Asterisk-podcast diskuterer Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet, og Lars Thorup Larsen, lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet,…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Arbejdet med at løse udfordringer med trivsel og inklusion i skolen er som et sammenfiltret garnnøgle. Løser man en knude op ét sted, dukker der nye op andre steder. En…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Hvem får mest ud af at gå i skole? Mange vil svare, at det er de privilegerede elever, pigerne, og de ”danske” elever, der får mest ud af deres skolegang. Meget tyder…
Asterisk nr. 107 - april 2024: En lærer, der kan undervise i dansk eller matematik uden de snærende bånd fra hundredvis af læringsmål og med sin egen dømmekraft som kompas. En pædagog, der kan sætte…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: De er børnebørn af de migrantarbejdere, der kom til Danmark fra slutningen af 1960’erne, og deres forældre har gået i skole i Danmark. Et nyt forskningsprojekt fra DPU…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: Siden vi i 1700-tallet begyndte at se børn som seksuelle væsener, har seksualoplysning været fanget i et dilemma: vi skal oplyse børn om seksualitet, men vi risikerer,…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: Ved skolebordene anno 2023 sidder der ikke kun hvide børn fra heteroseksuelle kernefamilier. Og der sidder heller ikke kun elever, der definerer sig som enten drenge…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: Den obligatoriske seksualundervisning i den danske grundskole har fejret 50-års fødselsdag. Men mens den på papiret er i god form, ser det anderledes ud i praksis.…
Leder i Asterisk nr. 105 - juni 2023: På bagkant af den seneste internationale læseundersøgelse konkluderer politikere, læger og erhvervsfolk, at skolernes brug af mobiltelefoner, tablets og gadgets…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: Selv om teknologiske hjælpemidler tilsyneladende overflødiggør matematiske færdigheder, er matematisk viden vigtigere end nogensinde. Hvis vi skal undgå, at teknologien…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: Hvilke skrivefærdigheder har børn brug for i fremtiden? Mange! At skrive er nøglen til socialt liv, demokratisk deltagelse, viden – og til at blive menneske. Og hverken…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: De bekymrede miner stod i kø, da resultaterne af den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 landede i foråret. Læsehesten ser nemlig ud til at være en truet art…
Asterisk nr. 105 - juni 2023. Hvad skal vi lære i en fremtid, hvor kunstig intelligens ikke længere er forbeholdt science fiction-universet, men er et tilgængeligt værktøj for enhver? Meget mere,…
Asterisk 104 - marts 2023: Bedre inklusion og elever med et mere nuanceret blik for viden og deres muligheder i livet. Det er nogle af de potentialer, der ifølge forskningen ligger i øget…
Asterisk 104 - marts 2023: De fleste af os har svært ved at forestille os et liv uden arbejde, men kan det passe, at vi skal arbejde mere, end vi allerede gør? Og er det virkelig pædagogikkens opgave…
Leder i Asterisk 104 - marts 2023: Arbejdet har fået en stadigt mere centraArbejdet har fået en stadigt mere central betydning i mange menneskers liv. Men formuleringen af en moderne arbejdspædagogik…
Asterisk 104 - marts 2023: Regeringen har blikket stift rettet mod arbejdet som det, der skal sikre fremtidens velfærd. Men det fokus kolliderer med stemmer i befolkningen, der vil arbejde mindre og…
Asterisk 103. december 2022: Med et videokamera kan man fange undervisningen fra mange forskellige vinkler. Man kan kigge på situationerne igen og igen, dykke dybere ned i dem og måske skifte fokus.…
Asterisk 103, december 2022: Læreren har afgørende betydning for, hvad eleverne får ud af at gå i skole, både fagligt og socialt. Men hvad er det, dygtige lærere kan? Hvordan klæder læreruddannelsen…
Asterisk 103, december 2022: Den skal helst være i top, men hvad er det egentlig, vi mener, når vi taler om kvalitet i pædagogik og uddannelse? Svaret blæser i vinden, så længe vi ikke tager…
Asterisk 102: Legepladser har ikke altid haft blødt faldunderlag og runde former. Professor i barndomshistorie Ning de Coninck-Smith tager os med på en tidsrejse i legepladsens historie. Fra…
Der ligger en vigtig opgave og et stort potentiale i at fremme synergien mellem didaktisk forskning og undervisningspraksis. Og her kan forskeren påtage sig rollen som brobygger, skriver DPU-forsker…
Alt for mange nyudklækkede lærere søger væk fra skolen igen. Tre DPU forskere har undersøgt, hvad der bekymrer nye lærere mest, når de lander i deres første job i skolen, og på den baggrund har de…
Hvordan gør den pædagogiske forskning mest gavn ikke bare i skoler og dagtilbud, men også i kommuner og ministerier, hvor man udvikler skole- og børnepolitik? Det handler først og fremmest om at…
Leder i Asterisk 101, juni 2022: Selvom dele af den danske uddannelsessektor foretrækker at tale om læringsmiljøer frem for læringsmål, vil der også skulle aflægges ’miljøregnskab’ for den enkeltes…
Elever får en dybere læring, når de ved, hvad målet med undervisningen er, og hvad de skal lære. Især fagligt udfordrede elever lærer mere, når målene er tydelige for dem. Så hvorfor bliver den…
Børn lærer mere, når de får lektier for. Men der er en social skævhed forbundet med lektier. Børn fra socialt velfungerende hjem får mere ud af at lave lektier end børn, som i forvejen har dårligere…
Ny forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Forskere fra fem europæiske universiteter står bag – heriblandt…
Asterisk 101: Den menneskelige evne til at lære er fantastisk. Alligevel er det en af uddannelsesverdenens dårligst bevarede hemmeligheder, at begrebet læring deler vandene og kan bringe de…
Leder i Asterisk 100, marts 2022. Skolen som det fælles folkelige projekt forsvandt med folkeskoleloven af 1993. Derefter fulgte et fokus på elevernes individuelle frihed i form af ligeværdighedens…
For 21 år siden skrev Jens Erik Kristensen en kommentar i det første nummer af Asterisk. Han skrev om, hvordan begreberne læring og kompetenceudvikling var i færd med at udmanøvrere klassiske…
Lige samfund har mindre kriminalitet og befolkningens mentale trivsel, og sundheden er bedre end i mere ulige samfund. Også når det kommer til ligestilling og grøn omstilling er lige samfund i front.…
Et kæmpe skridt fremad i vores viden om de mindste skoleelevers skrivning. Sådan betegner to DPU-forskere de banebrydende indsigter i børns tidlige skriftsproglige udvikling, der er resultatet af et…
Selv om vi i Danmark bryster os af lige adgang til uddannelse, ser virkeligheden anderledes ud. Strukturelle barrierer spænder ben, blandt andet for at piger vælger en naturfaglig uddannelse, og for…
Alle reformer af folkeskolen har haft en ambition om at fremme ligheden i skolen, men trods idealerne og uddannelsesmålsætningerne er uligheden stigende i den danske folkeskole. Elevernes udbytte af…
Teknologien forbinder os. Men den deler os også og skaber ulighed – både i de danske klasselokaler og på tværs af kulturer. To DPU-forskere giver her et indblik i nogle af teknologiens…
Asterisk 100: Vi siger ofte, at lige børn leger bedst, men sandheden er snarere, at det er selve legen, der gør ulige børn lige. I legen og dens voksne fætter humoren sættes de sociale hierarkier på…
Der er lige nu fokus på lighed i OECD’s PISA-undersøgelser som et ideal, der er væsentligt at efterstræbe i uddannelse. Men hvis vi gør lighed til genstand for målinger og test, risikerer vi at…
Det kan være svært at bevare kampgejsten, når modstanderen er ulighed i uddannelse. For det går den forkerte vej. Uddannelse går i arv som aldrig før – både i toppen og i bunden af samfundet. Samtidig…
Hvis der skal være færre elever, der skraber bunden i det danske skolesystem og ender i ’restgruppen’, så ligger der et stort didaktisk og pædagogisk arbejde foran os. Og her skal vi i høj grad være…
Med den rigtige støtte kan alle lærere skabe en hverdag med inkluderende pædagogik. Alligevel er en af de store barrierer for inklusion, at mange lærere ikke føler sig klar. Men hvor der er vilje, er…
Når børn og unge er i mistrivsel, træder PPR til. Men der er lige nu bevægelser, der trækker PPR i to forskellige retninger, og det stiller PPR i et dilemma: Skal de fokusere på at løfte elevernes…
Med inspiration fra USA har Aarhus Kommune lavet særlige skoleklasser, hvor børn med og uden autisme har den samme særligt tilrettelagte hverdag. Erfaringerne er gode og peger på en måde, vi med…
For at nå de politiske mål om at udvikle en mere inkluderende skole har mange kommuner satset på tværprofessionelt samarbejde. Men skal samarbejdet blive mere end symptombehandling af enkeltelever,…
Inklusion er ikke blot et spørgsmål om, hvordan vi kan rumme alle eller i hvert fald de allerfleste børn i almenskolen. Overalt, hvor vi har med andre mennesker at gøre, hænger inklusion uløseligt…
I ti år har inklusion stået højt på skoledagsordenen, alt imens problemerne har hobet sig op. I dag må vi sande, at vi ikke er lykkedes med inklusionen i den danske folkeskole. Men hvorfor? Og hvordan…
Klimakrisen kan ikke parkeres i en årlig emneuge i 6. B. Den grønne pædagogik skal masseres grundigt ind i vores uddannelsessystem og klæde børn og unge på til at navigere i en usikker verden uden…
Pigers forståelse af deres egne evner inden for matematik og naturfag er skæv og negativ og afspejler kønsstereotype forestillinger om, hvad piger kan og vil. Derfor vælger de meget sjældnere end…
Frem for at tude skoleelevernes ører fulde af, at de bør tage ansvar for at løse klima- og biodiversitetskriserne, skal man give dem naturoplevelser, der rører, forbinder og engagerer dem. Sådan får…
Den økokritiske børnelitteratur og poesi gør op med det romantiserede forhold til naturen, som vi har været vant til at se i børnelitteraturen. Formålet er ikke at moralisere, men at bidrage til børn…
FN´s verdensmål tildeler landenes uddannelsessystemer en vigtig rolle i forhold til at fremme bæredygtig udvikling. Men hvordan går det med at implementere målene i de danske skoler? Hører FN’s…
Når danske elever i 5.-9. klasse i disse uger vender tilbage til skolen, har mange af dem mistet modet. Her i genåbningsfasen bør skolerne derfor fokusere på trivsel og rydde skemaet for at give plads…
Coronakrisen rammer skævt – også på arbejdspladsen. Pandemien har sat spot på medarbejdernes forskellige vilkår. Samtidig er der opstået nye måder at løse opgaverne på – ikke mindst inden for…
Med corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital.
Nedlukningen af skoler verden over kommer ikke til at ændre skolesystemerne fundamentalt. Men den har stillet skarpt på vigtige problematikker. Blandt andet at digital undervisning ikke er noget reelt…
Den pædagogiske filosof Steen Nepper Larsen har sat uddannelsesstatistikeren John Hattie i stævne for at tale om meningen med uddannelse.
Lærere og pædagoger kan ikke sætte praksis på pause; de må bruge deres tavse viden og reflektere senere.
Når der står Åben skole på skoleskemaet, skal læreren ikke trække sig, men derimod sætte sin faglighed i spil og samarbejde med de eksterne organisationer.
Scenariedidaktik bringer eleverne tættere på virkeligheden, men stiller samtidig nye krav til læreren, der skal holde fokus på de faglige mål og samtidig reflektere over sin praksis.
Mange lærere er for ukritiske, når de vælger deres didaktiske læremidler. Det bunder i, at de ikke er trænede i at reflektere over læremidlets overordnede dannelsesideal.
To DPU-forskere opfordrer til en mere reflekteret og nuanceret tilgang til designdidaktikken, der kan styrke elevernes demokratiske og kritiske tænkning.
En reflekterede tilgang til praksis vil styrke lærerfaget og uddannelsens faglige profil og stille nyuddannede lærere stærkere i mødet med en uforudsigelig skolevirkelighed.
Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU,…
Antallet af diagnoser blandt skolebørn er i vækst. DPU-forskere efterlyser mindre magt til diagnosetesten. De vil i stedet styrke det tværfaglige samarbejde og øge forældreinddragelsen.
Nye testtyper vinder frem. Og det er positivt, at vi tester andet end de traditionelle fag, men det stiller nye og skærpede krav til kvaliteten af testene.
De nationale test giver et øjebliksbillede af, hvor dygtige eleverne er lige nu. Men hvad er et øjebliksbillede egentlig, og hvad kan det bruges til?
De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Men har vi overhovedet brug for at teste eleverne i skolen?
Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.
Samarbejde mellem fagprofessionelle er afgørende for at lykkes med inklusion. Alligevel står den enkelte lærer ofte alene med opgaven.
Det kritiske blik på stereotyper og køn er blevet langt mere professionelt det seneste årti, men pædagogikken er stadig i høj grad styret af selvfølgeligheder.
Sproglig diversitet skal mere i spil i skolen, lyder anbefalingen fra et nyt forskningsprojekt.
Det er alt for tilfældigt, om danske elever bliver undervist i teknologiforståelse. Derfor bør det inkluderes i folkeskolens obligatoriske fagrække, skriver Elisa Nadire Caeli i kommentaren.
Formentlig grundlægges skævheden kønnene imellem på it-uddannelserne allerede i folkeskolen. Det er en af konklusionerne i den nyeste internationale undersøgelse af skoleelevers it-kompetencer, ICILS…
Efterskoler er populære som aldrig før og højskolernes elevtal er steget de seneste år. Men hvad er det, der ligger bag succesen?
Kulturen i klasserummet, forventninger og kønsstereotyper er afgørende for, hvordan piger præsterer i matematik og naturvidenskab. Det bliver ofte en selvopfyldende profeti. Nyt projekt undersøger…
Det danske uddannelsessystem giver på overfladen lige muligheder for alle. Men ved nærmere eftersyn er længden på vores uddannelse stadig tæt forbundet med størrelsen på vores forældres pengepung.
Økonomiske begreber som produktivitet, investering og
effekt er blevet en del af pædagogikken. Men hvordan
måler man værdien af en uddannelse, når den også har
en værdi i sig selv?
Hvad er det mon for en forskning, der ligger til grund for beslutningen om at straffe familierne økonomisk, når børn har langvarige problemer med fravær – også kaldet skolevægring?
Hverdagen i børnefamilier er sjældent præget af ren harmoni. Alligevel holder mange forældre fast i et konfliktfrit omsorgsideal. Men konflikter er en naturlig del af det at drage omsorg.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Featureartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats.
Tag kvalificeret faglighed alvorligt og giv som andre nordiske lande slip på den…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne.
Debatten om trivselsmålinger skal ikke kun handle om anonymitet og grænser…
Lærer-elev-relationen har stor betydning for, hvordan minoritetsdrenge…
Skoleelevers viden og sprog om moral og etik er forbavsende ringe.
Digitalisering er en politisk mærkesag, og de danske skoler har været…
Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test…
Rend mig i traditionerne. Titlen på Leif Panduros roman fra 1958 kunne…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter.
Bakteriepædagogikken henter viden fra den nyeste bakterieforskning og…
Et nyt, antropologisk forskningsprojekt har undersøgt, hvad det lokale…
Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de…
To skoleforskere sætter skolens åbenhed til debat og opfordrer den til at…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87: Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standarder.
Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske…
Reformer er opreklamerede, lyder det fra den amerikanske forsker Larry…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg.
Udgangspunktet for den verserende opdragelsesdebat er forkert – opdragelsesansvaret og -opgaven er ikke kun…
Når børn oplever problemer i skolen, er der for meget fokus på placering af skyld og ansvar, og det låser…
Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu…
Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige…
Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil.
Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske…
Hvis lærerprofessionen skal genvinde respekten, så skal fagligheden spille en større rolle og…
Asterisk har talt med to forskere om, hvad der sker med dem og deres forskning, når politikere og…
Evalueringsrapporter opnår i stigende grad gennemslagskraft i medierne, og det får betydning…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel.
Jesper Bremholm, lektor på DPU, Aarhus Universitet, sætter på baggrund af en ny undersøgelse…
Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande,…
Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i…
Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og…
Resultaterne af trivselsmålinger bliver offentliggjort og vurderet af professionelle såvel som…
Vi skal være opmærksomme på, at trivselsundersøgelser kan fremme bestemte normer og øge presset på…
Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om diagnoser i skolen.
En diagnose har meget at skulle have sagt, i forhold til om et barn i skolen kan få støtte.…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeforsker Jette Kofoed mener, at fokus burde ændres til, hvad…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om samvær.
Professor Ning de Coninck-Smith forklarer, hvorfor piger ofte får højere karakterer end drenge.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed.
Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om fællesskab i skolen.
Testkulturen i skolen skaber individualitet, men også konkurrence, der er farligt for fællesskabet.…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge.
Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.
Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om leg.
Det er vigtigt, at børn får tid til at lege, da det er med til at danne dem.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om Kenya.
Kenyas læreruddannelse bliver undersøgt.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om reformen af læreruddannelsen.
Lærerne bliver i stigende grad målt på resultater. Især efter de seneste reformer.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed.
Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om manglen på ledelse.
Der kan herske uklarhed i forhold til, hvem der træffer beslutninger i de tværfaglige…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om meningen om lærerfaget.
Forskellige prominente personers udtalelser om lærergerningen.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi.
De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver…
Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om fokus på præstationer i lærererhvervet.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser.
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab har efterlyst, at politikerne kommer med en børne- og…
Skoler skal også investerer i at få personalet til at forstå den robotteknologi, der er til…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering.
pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.
Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge.
Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af…
Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om radikalisering.
Radikalisering kan også være positivt i et demokrati.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne.
En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering.
Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om skolen rolle i samfundet, og hvordan flere og flere parter påvirker skolen som institution.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritidpædagogik. Der bliver nødt til at ske noget nyt inden for firtidspædagogikken, hvis den skal have en…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid.
Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den
var engang. Og…
Leder i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om sjov læring. Institutleder på DPU, Claus Holm skriver om, hvordan loven om pædagogiske lærerplaner har påvirket de…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om flygtningestrømmen, og hvordan den påvirker vores opfattelse i forhold til en "os og dem"-kultur.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om computere som autoritet.
IT-løsninger risikerer at give elever svaret for hurtigt. Derved mister eleverne forståelsen…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om datainformation i skolerne, og hvordan det hjælper lærerne.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om professionsuddannelserne. De mange teoretikere, der undervises i er ikke altid nemme at benytte i praksis, derfor skal…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om redskaber på skolerne.
Funktionalitet er en vigtig faktor, når der udvikles redskaber til uddannelsesinstitutioner.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber.
Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for…
Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens.
Resiliens er ikke kun en individuel størrelse – den skabes også i fællesskabet. Og det har vi meget af i Skandinavien.
Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om succes.
I skolen kobles robusthed ofte med selvtillid og succesoplevelser. Men den formel er for usikker og svær at gennemskue,…
Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om børn o udsatte miljøer.
Fra mønsterbrydere og mælkebøttebørn til livsduelige størrelser. Forskning i resiliens har i de seneste…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om privat lektiehjælp.
Privat lektiehjælp er en kæmpe skyggeindustri i Asien, men nu udfordrer…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet.
Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om 12-talspiger.
Debatten om 12-tals-piger raser. I denne artikel bliver der sat fokus på denne debat.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 55 fra november 2010 om skole og demokrati.
Danske skoleelever plejer at sakke bagud i internationale undersøgelser, men når det…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om skolereformen fra et kultursociologisk perspektiv.
Kultursociolog Ida Wentzel Winther har netop afsluttet et…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om den gode elev.
Lærerne ser den gode elev som aktivt deltagende, men elever lærer ikke nødvendigvis mest af…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om målinger i uddannelsessystemet.
Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om social arv.
Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 74 fra juni 2015 om individuelle insatser i folkeskolen.
Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag er…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om alternativ undervisning.
Vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen.
De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om musik i opvæksten.
Hvad betyder musik for børns udvikling og læring, og hvordan er musikkens vilkår i børns liv?…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om æstetik.
Æstetiske læreprocesser og discipliner som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en snæver…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om de negative konsekvenser ved lektier.
Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om den digitalt indfødte generation.
Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om biblioteker.
I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om muséer.
Knogler og flinteøkser i glasmontrer med alenlange tekster fanger ikke længere børns interesse. I dag…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forfatterskolen.
I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik.
Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik.
Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om børn med muslimske rødder.
Børn med muslimsk baggrund oplever, at der kun er plads til at være muslim på en…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om fokusset på børns alder.
Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen.
Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om tidspres.
Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole.
Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om skolereformer.
Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold.
Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om pædagogen gennem historien.
Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om lærerens nutidige rolle.
En lærer skal ikke bare være fagligt stærk, skabe trivsel i klassen og forstå elevernes…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om demokratiet i skolen.
Engang skulle de tie stille, i dag bliver de hørt langt ind den politiske inderkreds.…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om dansk skolehistorie.
Historieskrivning hylder typisk konger og skelsættende datoer, men "Dansk skolehistorie" - et…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om idrætstalenter i skolen.
Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om mere skoleparate børn.
Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om vejledning i skolen.
Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet.…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om søskende.
Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om de unges forventinger til uddannelser.
Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag.
Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om inklusion i skolen.
Skolen har siden 1990’erne ekskluderet et stigende antal børn, men nu er kurven knækket.…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om de negative konsekvenser ved inklusion.
Hjemløse, udviklingshæmmede og sindslidende. Udsatte voksne skal…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om børns diagnoser.
Hvordan ser børn med diagnoser egentlig på sig selv? Det har lektor Henrik Skovlund…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer tre.
Familieklassen er et redskab til skabe inklusion – med et stort potentiale. Men det er…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer et.
Udsatte børn kan lege sig til de sociale kompetencer, de mangler. Men det kræver, at voksne…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om unge, der frafalder universitetet.
Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om ulige sundhed.
Gode råd om gulerødder, løbeture og søvn er ikke nok, hvis vi vil fremme børns sundhed og trivsel.…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om forældres lærerrolle.
Giv karakterer derhjemme, forstå dine børns kompetencer og mød de andre mødre for at løse…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens medicinske effekt.
Der udstedes oftere recept på piller end på pædagogik, når børn og unge får…
Side 1 af 2
TIMSS 2019. Præsentation af de danske elevers resultater i TIMSS 2019 - Trends in International Mathematics and Science Study
Matematikdidaktikkens dag. Oplæg fra konferencenpå DPU, Aarhus Universitet 6. marts 2020.
Begrebsdannelse, ræsonnement og it i matematikundervisningen. Professor-tiltrædelsesforelæsning af Uffe Thomas Jankvist 4.3.2016