Den tikkende tid presser nuet

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om tidspres. Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring, unge skal droppe sabbatåret, og studerende skal hurtigere igennem studierne. De aktuelle uddannelsespolitiske tiltag vil af med spildtid, men går det ud over læringen?

Da folkeskolen i august slog portene op, var det forbundet med spænding, bekymring og kritiske røster. Mange af de spørgsmål, der optog elever, forældre og medier, nu hvor reformen skulle implementeres lokalt ude i Danmarks godt 1.500 folkeskoler, tog udgangspunkt i tid. De traditionelle skoleskemaer, som opdeler ugen i dage og dagene i små bidder af fag og andre aktiviteter, blev gransket, sammenlignet og debatteret. Diskussionerne lignede dem, der fulgte efter vedtagelsen af reformen i sommeren 2013. Er der stadig tid til at gå til svømning? Er det for tidligt at møde kl. 7.25? Får lærerne tid nok til forberedelsen?