Aarhus Universitets logo
Hvad flytter skolen, hvis det nu ikke er de store beslutninger på Christiansborg? Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet søsætter et nyt stort forskningsprojekt om skolens forandringer efter 1945, samtidig med at hun kan fejre…
Til november får vi resultaterne af den nyeste internationale undersøgelse af skoleelevers teknologiforståelse. Og til december får vi resultaterne af den tilsvarende undersøgelse af skoleelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. Bag begge…
Det er en tæt og inspirerende samarbejdspartner for DPU, der fredag 13. september bliver udnævnt til æresdoktor ved Aarhus Universitet: Ann Phoenix er professor ved Social Research Institute ved University College London og forsker bl.a. i sociale…
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og som en del af undervisningen? Det er temaet for en…
Godt 1100 nye studerende har netop taget hul på DPU's bacheloruddannelse i uddannelsesvidenskab eller på en af DPU's kandidat- og masteruddannelser. Læs institutleder Claus Holms velkomsttale til de nye studerende og se billeder fra studiestart 2024…
Danske børn og unge har netop taget hul på et nyt skoleår. For nogle er rollen som elev ny, mens det for de fleste handler om at finde ind i rollen igen efter en lang ferie. Det nye nummer af Asterisk – DPU’s digitale magasin – sætter skoleeleven…
Gratis skolegang for alle børn er et globalt ideal og et af FN’s verdensmål. Alligevel betaler familier over hele kloden selv for en stadigt større del af deres børns uddannelse, og særligt i lavindkomstlande må familier investere store summer i…
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og…
Hvad kendetegner et godt læringsmiljø, og hvilke forhold kan fremme det? Nyt forskningsprojekt skal se på, hvordan samspillet mellem elever og lærere udvikler læringsmiljøet på erhvervsuddannelserne. Målet er at give eleverne bedre muligheder for at…
Drenge og piger skal mødes med passende høje forventninger i skolen, og den pædagogiske praksis for at fremme ligestilling skal styrkes. Det er nogle af anbefalingerne fra den ekspertgruppe, der har undersøgt betydningen af køn for faglig udvikling,…
Det nye nummer af Asterisk – DPU’s digitale magasin – går i dybden med den professionelle dømmekraft. Hvad er det for en størrelse? Hvad betyder det egentlig, når vi taler om frihed i skolen? Bliver de professionelle i skolerne fri til eller fri fra…
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne…
Side 1 af 95
Få nyheder om forskning, uddannelse og åbne arrangementer på DPU