Aarhus Universitets logo
Skal vores børn stadig lære at læse, skrive og regne, når teknologier som ChatGPT kan gøre det for dem? Ja, det skal de. Den kunstige intelligens må ikke blive en sovepude for den menneskelige læring – tværtimod kan den katapultere vores læring, hvis…
Når talen falder på børns brug af digitale medier og teknologier som mobiltelefoner og skærme i skolen, så er der mange bastante holdninger i den offentlige debat. Men der er for lidt faktuel viden om børns egentlige ageren med skærme og mobiler i…
Ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet peger på fritidspædagogikkens potentialer for at skabe bedre trivsel for børn og unge. Forskeren bag undersøgelsen understreger, at det er vigtigt af anerkende den fritidspædagogiske sektor som en…
Hvert år giver Danmarks Frie Forskningsfond støtte til nybrudsskabende og originale forskningsidéer på tværs af alle videnskabelige grene, og i år er der tre DPU-forskere blandt modtagerne. Med i alt 12 millioner kr. i ryggen skal Ning de…
Digitale undervisningsmidler kan gøre det vanskeligere for skoleelever at udvikle deres kommunikationskompetencer, og derfor skal de bruges med omtanke. Sådan lyder budskabet fra DPU-forsker Cecilie Carlsen Bach, der sammen med fire andre nyuddannede…
Op mod hver fjerde danske elev i 4. klasse læser usikkert. Og gruppen af svage læsere er vokset. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS, som offentliggøres i dag. Undersøgelsen peger på, at der er brug for en målrettet indsats, der…
Den voldsomme stigning i antallet af børn og unge med diagnoser er en af de største pædagogiske udfordringer i både skoler og dagtilbud. De fagprofessionelle i de almene tilbud kan opleve at stå usikre over for en meget kompleks opgave. To nye…
Klimaforandringerne og biodiversitetskrisen er de største globale problemer, og de kommer til at sætte rammerne for hele den verden, som nutidens børn vokser op i. Derfor bliver målet om at skabe bæredygtighed også en pædagogisk udfordring, men…
Gadepulsen på Nørrebro og Street-Lab i Hillerød samler meget forskellige børn og unge om aktiviteter, de selv er med til at forme og give mening. For nogle bliver fællesskaberne en vej ud af ensomhed og mistrivsel; for andre er de et alternativ til…
Den sociale ulighed slår stadig igennem, når unge i Europa skal vælge uddannelse. David Reimer, forsker ved DPU, Aarhus Universitet, har modtaget 15 millioner kr. fra Det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant til projektet ’EDUCHANGE’, der…
Side 2 af 93
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.