DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Pædagogisk indblik

Forskningsoversigter fra DPU, Aarhus Universitet og
Nationalt Center for Skoleforskning.

Om Pædagogisk indblik


'Pædagogisk indblik' er korte e-bøger med oversigter over dansk, skandinavisk og international forskningsviden om aktuelle temaer inden for dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse - udgivet af DPU og Nationalt Center for Skoleforskning i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.

DPU og NCS lancerer ’Pædagogisk indblik’: Forskningsviden bliver hverdagskost for praktikere

Udgivne og kommende forskningsoversigter


Dagtilbud

Grundskolen

  • Undervisningsforstyrrende uro i skolen (Helle Plauborg)
  • Den almene musikundervisning i grundskolen (Sven Erik Holgersen)
  • Digitale læremidler i danskfaget (Morten Tannert, Ulf Dalvad Berthelsen)
  • Fritids- og ungdomsklubbers betydning for børn/unges fritid, leg, læring og fællesskaber (Lars Ladefoged & Kirsten Elisa Petersen)
  • Skolevægring (Frederikke Skaaning Knage & Dorte Kousholt)
  • Inklusion (Lotte Hedegaard-Sørensen)
  • Mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen (Line Kroager Andersen)
  • Læringsmål i matematikundervisningen (Tomas Højgaard)
  • Historie- samfundsfagsundervisning? (Claus Haas)
  • PPR (Dorte Kousholt &Anne Morin)

Ungdomsuddannelse

  • Elevtrivsel i gymnasieskolen (Jens Christian Nielsen)
  • Negativ social arv på ungdomsuddannelserne (Felix Weiss, David Reimer & Niels Rosendal)

Videregående uddannelse

Fire hurtige om Pædagogisk indblik


Hvordan sikres kvalitet og relevans?

Hvordan anvendes det i praksis?

Hvem beslutter temaerne?

Giver det konkrete anvisninger?