Skoler gør plads til flere sportstalenter

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om idrætstalenter i skolen. Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag eliteidrætsklasserne, men fungerer det for eleverne? Ja, lyder konklusionen i ny forskningsrapport, der viser, at eleverne klarer sig godt fagligt og sportsligt. Særligt drengene har høje sportslige ambitioner.

Hvem drømmer ikke om endnu en Laudrup på landsholdet eller flere håndboldspillere som Mikkel Hansen? Ægte talenter, som vi sjældent er vidner til i dansk sportshistorie. Med TeamDanmarks satsning på eliteidrætsklasser er sandsynligheden for at udklække nye unge sportstalenter blevet større. Team Danmark er gået sammen med 14 såkaldte elitekommuner om at etablere særlige idrætsklasser i udskolingen, dvs. i 7., 8. og 9. klasse. På de klassetrin giver udvalgte skoler plads til, at eleverne kan dyrke eliteidræt ved siden af.