Aarhus Universitets logo
Hent forskningsoversigter og lyt til podcast - februar 2022
Læs eller lyt til artikler fra temanummer om inklusion november 2021
Mistrivslen blandt børn og unge i skolen vokser. Hvis der skal dæmmes op for udviklingen, er det afgørende at få udviklet samspillet mellem skolen og…
Den voldsomme stigning i antallet af børn og unge med diagnoser er en af de største pædagogiske udfordringer i både skoler og dagtilbud. De…
Trods 10 års inklusionsarbejde henviser vi i dag lige så mange til specialtilbud, som da inklusionsloven blev indført i 2012 med en målsætning om, at…
Langvarigt bekymrende skolefravær, der også går under navnet skolevægring, er et stigende problem med mange årsager, men uden nemme løsninger. En ny…
Alt for mange uddannede lærere forlader deres job i skolen, og manglen på uddannede lærere i dele af Danmark udgør et stigende problem. Men skal vi…
Kan man motivere skoleelever til at interessere sig mere for matematik, teknologi og naturvidenskab – og især pigerne? Forskere fra DPU, Aarhus…
Uddannelse går i arv som aldrig før i lighedens land Danmark. Børn af ufaglærte er fra en meget tidlig alder dårligere stillet i skolen end…
”Historie er det allervigtigste fag”, fortæller to elever fra 8. klasse i den podcast, DPU udgiver sammen med en ny forskningsoversigt i e-bogsserien…
De sidste 10 års diskussioner om inklusion og eksklusion i skolen har været for abstrakte og forsømt at tage afsæt i udgangspunktet for det hele:…
Anbragte børn og unge hører til blandt de mest udsatte, og de klarer sig dårligere end deres jævnaldrende i skolen. Et mindretal af dem består…
Pædagogmedhjælpere deltager mere aktivt og målrettet i det pædagogiske arbejde og får større faglig selvtillid, hvis pædagoger og pædagogmedhjælpere i…
Ved at inddrage eleverne og give særligt de elever, der er svære at nå, indflydelse på undervisningen, kan lærere støtte flere børn i at deltage i…
Både skolefagligt og socialt kan mentorordninger spille en vigtig rolle i forhold til at støtte udsatte børns udvikling. Men det skal være…
Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm…
Nyt forskningsnotat fra følgeforskningen af læringsprogrammet ’Lær for Livet’ viser en positiv sammenhæng mellem et længerevarende fagligt løft i…
I Projekt Aktive Drenge på Nørrebro og Street Lab i Hillerød taler udsatte børn, unge og deres familier ikke om sig selv som udsatte. De afholder…
Der er forskel på, hvordan pædagogisk-psykologisk udredning foregår i Danmark. Nogle steder vægter man psykologiske test meget højere end den viden,…
Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette…
Forældre til børn med handicap spiller en central rolle med at skabe nybrud og dermed forandre de kommunale tilbud. Det gælder eksempelvis omkring…
Umiddelbart efter at elever har deltaget i særligt tilrettelagte intensive læringsforløb som turboforløb og læringscamps, kan man observere et markant…
Viden om inklusion og inkluderende fællesskaber er vigtigere end nogensinde for PPR. Det viser en kortlægning fra Aarhus Universitet, der samtidig…
På KL´s Børn & Unge Topmøde 2018 er flere forskere fra DPU, Aarhus Universitet blandt oplægsholderne.
For ti år siden var inklusion et teoretisk begreb, der blev arbejdet med i skoleforskningen, og et pædagogisk ideal, som internationalt blev styrende…
Den lige vej til støtteundervisning i folkeskolen går gennem diagnoser. Det viser en ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, som professor…
It-støtte har en gavnlig effekt på ordblinde skoleelevers læseforståelse og stavning. Men mange ordblinde, der har fået tildelt it-støtte i form af…
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at ca. hver femte elev har udfordringer i forbindelse med deres skolegang og modtager støttende…
Langtidseffekten af intensive læringsforløb sættes under lup i de kommende tre år. Med en ny bevilling fra LB-Fonden har projektet ’Pædagogik på…
En uge eller to med intensiv læring langt væk fra hverdagen kan være med til at styrke skoleelevers udvikling. Det viser en ny gennemgang af…
Hvordan kan teknologi understøtte unge med et handicap, der gør dem afhængige af kommunikationshjælpemidler? Det bliver fokus i et nyt…
Igennem de seneste tre år har Dokumentationsprojektet fulgt udviklingen i inklusionen i tolv kommuner. Nu foreligger de afsluttende rapporter, der…
DPU, Aarhus Universitet har modtaget en bevilling på 5,6 mio. kr. fra Velux Fonden til et forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan både…
Ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet viser, at effekten af turbolæringsforløb for skoletrætte drenge varer ved, når drengene er tilbage på…
I matematikundervisningen skal både de svage og de stærke elever udfordres og støttes, så de kan blive så gode til matematik som muligt. Institut for…
Specialskolerne lever for isoleret, og det går ud over kvaliteten, fastslår en ny undersøgelse om kvalitet i specialskolerne. For at sikre kvalitet i…
Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har…
Matematiklærere og forskere fra hele Norden mødtes ved en tredages konference for at blive klogere på matematikvanskeligheder og hvilke indsatser der…
Øget inklusion i skolen er et politisk mål, men er det godt eller skidt? Hvad er vejen til reel inklusion? Magasinet Asterisk satte på to debatmøder i…
Færre børn er i dag ekskluderet fra den almindelige skole end i 2010, og den udvikling er sket uden, at der er skåret i ressourcerne til skolerne. En…
Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse. De bryder tabuet og styrker de unge både fagligt og socialt. Opskriften lyder…
Side 1 af 2
Asterisk nr. 107 - april 2024: Arbejdet med at løse udfordringer med trivsel og inklusion i skolen er som et sammenfiltret garnnøgle. Løser man en knude op ét sted, dukker der nye op andre steder. En…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: Den danske velfærdsstat er internationalt anerkendt – især når det handler om mennesker med funktionsnedsættelser. Men gennem flere årtier er der blevet sparet på…
Ny forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Forskere fra fem europæiske universiteter står bag – heriblandt…
Med den rigtige støtte kan alle lærere skabe en hverdag med inkluderende pædagogik. Alligevel er en af de store barrierer for inklusion, at mange lærere ikke føler sig klar. Men hvor der er vilje, er…
Der er intet alternativ til inklusion, men pædagogerne skal styre mellem de ideologiske grøfter, der er blevet gravet gennem de sidste 20 år. Sådan lyder det fra Bjørg Kjær fra DPU, Aarhus…
Når børn og unge er i mistrivsel, træder PPR til. Men der er lige nu bevægelser, der trækker PPR i to forskellige retninger, og det stiller PPR i et dilemma: Skal de fokusere på at løfte elevernes…
Med inspiration fra USA har Aarhus Kommune lavet særlige skoleklasser, hvor børn med og uden autisme har den samme særligt tilrettelagte hverdag. Erfaringerne er gode og peger på en måde, vi med…
For at nå de politiske mål om at udvikle en mere inkluderende skole har mange kommuner satset på tværprofessionelt samarbejde. Men skal samarbejdet blive mere end symptombehandling af enkeltelever,…
Inklusion er ikke blot et spørgsmål om, hvordan vi kan rumme alle eller i hvert fald de allerfleste børn i almenskolen. Overalt, hvor vi har med andre mennesker at gøre, hænger inklusion uløseligt…
I ti år har inklusion stået højt på skoledagsordenen, alt imens problemerne har hobet sig op. I dag må vi sande, at vi ikke er lykkedes med inklusionen i den danske folkeskole. Men hvorfor? Og hvordan…
Antallet af diagnoser blandt skolebørn er i vækst. DPU-forskere efterlyser mindre magt til diagnosetesten. De vil i stedet styrke det tværfaglige samarbejde og øge forældreinddragelsen.
Samarbejde mellem fagprofessionelle er afgørende for at lykkes med inklusion. Alligevel står den enkelte lærer ofte alene med opgaven.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter.
Forskere fra DPU, Aarhus Universitet sætter spørgsmålstegn ved de…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om diagnoser i skolen.
En diagnose har meget at skulle have sagt, i forhold til om et barn i skolen kan få støtte.…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser.
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab har efterlyst, at politikerne kommer med en børne- og…
Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om succes.
I skolen kobles robusthed ofte med selvtillid og succesoplevelser. Men den formel er for usikker og svær at gennemskue,…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik.
Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om pædagogen gennem historien.
Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om inklusion i skolen.
Skolen har siden 1990’erne ekskluderet et stigende antal børn, men nu er kurven knækket.…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om de negative konsekvenser ved inklusion.
Hjemløse, udviklingshæmmede og sindslidende. Udsatte voksne skal…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om børns diagnoser.
Hvordan ser børn med diagnoser egentlig på sig selv? Det har lektor Henrik Skovlund…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer tre.
Familieklassen er et redskab til skabe inklusion – med et stort potentiale. Men det er…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer to.
Flere gymnasieelever vil klare sig bedre, hvis lærerne tør fordele pladserne frem for at lade…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer et.
Udsatte børn kan lege sig til de sociale kompetencer, de mangler. Men det kræver, at voksne…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens medicinske effekt.
Der udstedes oftere recept på piller end på pædagogik, når børn og unge får…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om ordblinde.
Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har…
Resultatet af neuropædagogiske screeninger styrer mange steder, hvilke aktiviteter pædagoger tilbyder mennesker med hjerneskade. Men testresultaterne er meget usikre.
20 procent af de danske børn får ikke den fornødne opmærksomhed og stimulering fra deres forældre, og det kan ses i deres hjerner. De skrumper. Hvilke pædagogiske metoder støtter bedst de udsatte…
ADHD? Adfærdsvanskelig? Diagnoserne står i kø, når vi i dag skal forklare, hvorfor Emil ikke kan følge med i skolen. Men startskuddet til den videnskabelige opdeling af de børn, der ikke fulgte…
Danskernes Akademi: Søren Langager: Diagnosernes himmelflugt, 2012
Tiltrædelsesforelæsning Susan Tetler 2. februar 2011: Inkluderende specialpædagogik som konstruktiv selvmodsigelse