Efterskole er et springbræt for ordblinde

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om ordblinde. Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse, øge deres livsglæde og styrke dem socialt og fagligt, konkluderer ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning.

En pludselig tur på toilettet – nøje kalkuleret med, hvornår det bliver ens tur i læserækken. Eller at terpe netop det stykke tekst, man sandsynligvis kommer til at læse højt i timen. Begge er strategier, som flittigt bliver brugt af ordblinde skoleelever – ikke kun i dansktimerne, men i alle fag. Angsten for at blive stemplet som dum eller ligefrem blive mobbet, fordi man ikke kan læse, fylder meget i de ordblinde elevers liv. Men angsten forsvinder ofte, når eleven begynder på en ordblindeefterskole.