Intensivt læringsforløb løfter fagligt svage drenge

Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.

DrengeAkademiets resultater og effekter er blevet evalueret af forskere fra Aarhus Universitet. Evalueringen viser, at det intensive tre-ugers læringsforløb, som 102 fagligt udfordrede drenge har deltaget i, har løftet dem markant – både fagligt og personligt. I snit svarer det til en læringseffekt på to læringsår i stavning og tre læringsår i læsning og matematik.

Bag rapportens står Frans Ørsted Andersen, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Han er ekspert i læring, positiv psykologi, flow og kreativitet.

”Resultaterne af undersøgelserne peger klart på, at DrengeAkademiets indsats har haft en stor positiv betydning for elevernes læring, trivsel, personlige udvikling og motivation for skolegang,” siger Frans Ørsted Andersen.

Rapporten konkluderer bl.a.:

• Eleverne har generelt forbedret deres faglige niveau markant i læsning, stavning og matematik.
  • Fokus på den enkelte elev og hans mål, niveau, interesser og behov har skabt øget motivation for skolegang blandt drengene. Et fokusområde som både elever og lærere efterlyser i folkeskolen.
  • Der er generelt sket en klar forbedring af elevernes trivsel og motivation for skolegang.
  • Der er sket en generel forbedring af drengenes sociale kompetencer.

Læs rapporten DrengeAkademiet - trivsel, læring og personlig udvikling

Kontakt