Tre bud på inklusion: 2. Giv 1.g'erne plads

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer to. Flere gymnasieelever vil klare sig bedre, hvis lærerne tør fordele pladserne frem for at lade eleverne selv vælge stol, siger ph.d. Susanne Murning, der gør op med »frit valg på alle pladser«.

Det var formodentlig elever med navne som Amanda, Rebekka og Christoffer, der satte sig forrest i klassen, da 1.g’erne for nylig begyndte på gymnasiet, mens eksempelvis Shubair og Karina befolkede de bageste række. For modsat folkeskolen vælger man selv sin fysiske plads i gymnasiet. Men sådan burde det måske ikke være, for valget er hverken frit eller uden betydning for hvem der bliver inkluderet i gymnasiet, viser ny forskning.