Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu bidrage til børns udvikling, og det kom til udtryk i nye former for legetøj, der kunne stimulere fantasien og den frie leg. Samtidig fik børn deres egne rum i form af børneværelser og legepladser.

Den videnskabeliggørelse af barndommen, som opstod omkring år 1900, førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle bidrage til børns udvikling, og det kom til udtryk i nye former for robust legetøj, der kunne stimulere fantasien og den frie leg. Samtidig fik børn deres egne rum i form af børneværelser og legepladser. Alt sammen et udtryk for at børns leg var kommet mere i fokus, og at barndommen havde fået en ny status.