Aarhus Universitets logo
Siden 1960’erne har klassefællesskabet i enhedsskolen haft til formål at danne eleverne på tværs af forskelle efter grundtonen: lighed og harmoni. Men fællesskaber, der frygter og nedtoner forskelle,…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: Humor spiller en vigtig rolle blandt eleverne på ungdomsuddannelserne. De bruger jokes og legende drillerier relateret til køn, etnicitet, nationalitet og…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: De er børnebørn af de migrantarbejdere, der kom til Danmark fra slutningen af 1960’erne, og deres forældre har gået i skole i Danmark. Et nyt forskningsprojekt fra DPU…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: Ved skolebordene anno 2023 sidder der ikke kun hvide børn fra heteroseksuelle kernefamilier. Og der sidder heller ikke kun elever, der definerer sig som enten drenge…
Asterisk 103, december 2022: De er født af immigranter, men er vokset op og har gået i skole i Danmark. Nu er de selv blevet forældre, og deres engagement i deres børns skole- og fritidsliv vidner om,…
Ny forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Forskere fra fem europæiske universiteter står bag – heriblandt…
Mens flygtningefamilier er optaget af at leve op til en række eksplicitte krav, de har skrevet under på i kontrakter og erklæringer, er det nogle langt mere komplicerede dynamikker, der afgør, om de…
Diversitetsarbejde er også stemningsarbejde, fortæller professor Dorthe Staunæs, der skal forske i, hvorfor noget motiverer, mens andet provokerer, når det gælder diversitet.
Mangfoldige teams kan være besværlige, men skaber bedre læring og mere udvikling.
Kategorier som køn, klasse, etnicitet, alder, seksualitet og religion understreger forskellene mellem mennesker og kan spænde ben for idealer som lighed og frihed.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats.
Flygtningebørn skal ses som en vigtig mulighed for at forstå, hvordan vores…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne.
Lærer-elev-relationen har stor betydning for, hvordan minoritetsdrenge…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil.
Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed.
Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.
Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge.
Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om flygtningestrømmen, og hvordan den påvirker vores opfattelse i forhold til en "os og dem"-kultur.
Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens.
Resiliens kommer fra omgivelserne. Førende resiliensforsker og professor Ann Masten forklarer, hvorfor hun er så…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om Nepalesiske studerende.
De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om børn med muslimske rødder.
Børn med muslimsk baggrund oplever, at der kun er plads til at være muslim på en…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om forskeres kamp for fred.
Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske…
Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer…
Hvad siger man, når en stor dreng spørger, om man vil lege mor for ham, fordi hans egen mor har svigtet? Som frivillig på et børnehjem i Honduras har Kathrine Groth oplevet, hvor svært det er at være…
Forskere og pædagoger, der tager til et udviklingsland for at arbejde, skal lægge teorierne væk for et øjeblik og deltage i livet på de lokales vilkår. Det åbner blikket for nye perspektiver. Det er…
I flere årtier var multikulturel uddannelse et mantra i lande som Australien, Canada og Storbritannien, men nu er begrebet sat i skammekrogen. Førende uddannelsesforskere advarer mod at fordømme…
Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken…
Det er aldrig samfundets skyld, når indvandrerdrenge laver ballade. Det er forældrenes ansvar, lyder samfundets dom. Men forældreansvar forudsætter indflydelse - og det har etniske minoritetsforældre…
Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre…
Måske har konfrontationen med de fremmede brudt billedet af et idyllisk Danmark. Til gengæld har den skabt et mere sandfærdigt virkelighedssyn og har udvidet landets kulturelle grænser, skriver…
Hvert år har sine succeshistorier om tosprogede, der scorer topkarakterer til studentereksamen. Og der bliver flere af dem, fortæller professor Anne Holmen. Her er det årets superstudent Amani Meaidi…
Tørklædet provokerer, skaber konflikt og kalder på stærke følelser. Asterisk har talt med en antropolog og en samfundsforsker, der afslører, hvad der gemmer sig bag tørklædekampen.
Side 1 af 2
Der er stort politisk fokus på, hvordan vi kan tiltrække og fastholde flere unge på erhvervsuddannelserne. Nana Clemensen fra DPU skal nu med en…
Et nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet undersøger, hvad der præger den nye generation af minoritetsdanske børn, og hvordan de forholder…
I Projekt Aktive Drenge på Nørrebro og Street Lab i Hillerød taler udsatte børn, unge og deres familier ikke om sig selv som udsatte. De afholder…
Et nyt lovforslag om, hvordan kommunerne skal løse opgaven med at lave grundskoleundervisning til udenlandske børn og unge er uhensigtsmæssigt, mener…
Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at børn med muslimsk baggrund oplever den…
Babydukker er en fast del af seksualundervisningen i Grønland, hvor skoleelever på de ældste klassetrin passer en dukke – en såkaldt babysimulator –…
Skolen risikerer at afkoble tosprogede børn fra undervisningen, fordi undervisningen mangler fokus på forbindelsen mellem sprog og viden. Det viser en…
Især piger med anden etnisk baggrund end dansk benytter sig af tilbud om gratis fritidsaktiviteter. Det viser et inklusionsprojekt med fokus på læring…
Multiculturalism has receded to the background of societies' priorities. A group of leading international researchers now conclude that education…
Ny rapport om Københavner-modellen fra forskere på DPU peger på væsentlige problemer og dilemmaer, når Københavns Kommune gennem frivillig spredning…
En ny eksperttænketank skal afløse integrationsrådet i København. Tænketanken er netop nedsat af et enigt beskæftigelses- og integrationsudvalg i…