Der er nye elever i klassen

Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken anerkender den etniske kompleksitet i vores samfund og indretter undervisningen derefter.

For nylig stod et par unge telefonsælgere fra en større dansk avis frem og fortalte, at deres chef havde bedt dem om at præsentere sig som Kasper og Katrine, selvom de i virkeligheden hedder Amir og Fatima. Hvorfor? Fordi salget går bedre, hvis det er en ung fyr eller pige med et traditionelt danskklingende navn, der er i røret, når fru Jensen skal overtales til at tegne abonnement på avisen. Men har vi i Danmark ikke for længst vænnet os til, at danske unge med største selvfølgelighed kan hedde både Kasper og Amir?