Nepalesiske studerende er et marked

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om Nepalesiske studerende. De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb om en plads på det ufaglærte arbejdsmarked, er en stor misforståelse. Nepalesiske studerende er et marked for Danmark, lyder det fra antropolog Karen Valentin, der netop har afsluttet projekt om den nye type uddannelsesmigration.

Ønsket om at opdage verden og at få nogle nye horisonter er ikke kun noget, der er forbeholdt unge fra det globale nord. »Vi vil også ud og opleve verden, vi er også unge,« fortæller mange nepalesere og filippinere os. Det betyder dog på ingen måde, at de ikke også er indlejret i en masse strukturelle uligheder, som sætter nogle væsentlige begrænsninger for dem.