Lektier skaber stress og ulighed

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om de negative konsekvenser ved lektier. Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studier viser, at lektier ofte fungerer som stress-faktor i familien og en oplæring til »det grænseløse arbejde«, skriver lektor Niels Kryger og opfordrer til at glemme ordet lektier.

I den seneste tid har to fænomener givet diskussionen om lektier ny aktualitet. Det ene er, at lektiecaféer er blevet indført som en integreret del af børnenes skoledag (og efter folketingsvalg sandsynligvis som obligatorisk aktivitet). Det andet er idéen om at styrke lektielæsning for at understøtte den effektivitetslogik, som har præget dele af skoledebatten, og som ser som mål at højne børnenes skolepræstationer efter sammenlignelige internationale standarder ud fra den logik, at Danmark er et konkurrencesamfund.