Aarhus Universitets logo
Danske unge er ikke så engagerede i klimaet, som vi tror. Når de snakker om politik, foregår det hjemme sammen med forældrene – og ikke i digitale…
Hvad flytter skolen, hvis det nu ikke er de store beslutninger på Christiansborg? Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet søsætter…
Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8.…
Danske 8. klasse-elever scorer endnu engang topkarakter sammenlignet med unge i andre lande, når det kommer til viden om samfund og demokrati. Den…
DPU, Aarhus Universitet er partner i et nyt fælleseuropæisk projekt, der skal undersøge kønsulighed i politisk deltagelse og dannelse blandt unge i…
Legepladser er et barometer for udviklingen i samfundets syn på barndommen. Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet kaster i sin…
Alt for mange uddannede lærere forlader deres job i skolen, og manglen på uddannede lærere i dele af Danmark udgør et stigende problem. Men skal vi…
Kan man motivere skoleelever til at interessere sig mere for matematik, teknologi og naturvidenskab – og især pigerne? Forskere fra DPU, Aarhus…
Uddannelse går i arv som aldrig før i lighedens land Danmark. Børn af ufaglærte er fra en meget tidlig alder dårligere stillet i skolen end…
”Historie er det allervigtigste fag”, fortæller to elever fra 8. klasse i den podcast, DPU udgiver sammen med en ny forskningsoversigt i e-bogsserien…
Kampen mod klimaudfordringerne er også en pædagogisk opgave. For hvordan klæder vores uddannelsessystem børn og unge på til at tage den kamp og agere…
Et nyt DPU-forskningsprojekt, som netop har modtaget en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond, skal undersøge politiske motiver, forståelser og…
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i…
Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev…
Vi kan lære meget om både samfund og kultur ved at studere børn. Det fortæller Eva Gulløv, der er nytiltrådt professor MSO på DPU, Aarhus Universitet.
Det pædagogiske arvegods er populært. I det nye nummer af DPU's magasin Asterisk kigger vi med, når pædagogikken retter blikket bagud
Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet…
På KL´s Børn & Unge Topmøde 2018 er flere forskere fra DPU, Aarhus Universitet blandt oplægsholderne.
Fredag 12. januar 2018 forsvarede Anne-Marie Eggert Olsen, lektor på DPU, Aarhus Universitet, sin doktordisputats 'At forandre verden. En læsning af…
Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der…
Side 1 af 2
Børn lærer og udvikler sig, når de er trygge, har det sjovt og er en del af fællesskabet. Derfor er det dagtilbuddenes fornemmeste opgave at holde den nordiske tradition i hævd og møde børnene, hvor…
Skolen skal lære eleverne om demokrati og forberede dem på at deltage i samfundet. Det gør den også, men med en social slagside. Spørgsmålet er, hvad skolen kan stille op mod uligheden i de unges…
Akademiske sandheder bliver til i samspil med omverdenen. Sådan lyder det fra to DPU-forskere, der opfordrer det moderne universitet og dets forskere til at forholde sig åbent til samtidens…
Den lærerstyrede undervisning er på retur i landets skoler til fordel for elevernes aktive deltagelse. DPU-forsker Helle Rørbech giver et vue over tidens tendenser i fagdidaktikken, der viser nye veje…
Uddannelsessystemet er under forandring. Reform efter reform regulerer alt fra skole til universitet for at lokke de unge til de rigtige fag og give dem kompetencer, de kan bruge til noget. Har vi…
Nutidens skoleelever er mere klar end nogensinde til undervisning, der undersøger verden med afsæt i deres egne erfaringer. Og når de leger eller hænger ud sammen med vennerne, er de i fuld gang med…
Tiden står aldrig stille, når skoleelever skal navigere mellem skoletid, fritid og hjemmetid. Ligesom alfabetet og tabellerne er tiden noget, de først skal lære at blive fortrolige med, før de kan…
Elevinddragelse er vigtig, synes de fleste at være enige om. Men at inddrage eleverne er mere end at række dem en mikrofon gennem formelle talerør som elevråd og klassemøder. At inddrage elever…
Siden 1960’erne har klassefællesskabet i enhedsskolen haft til formål at danne eleverne på tværs af forskelle efter grundtonen: lighed og harmoni. Men fællesskaber, der frygter og nedtoner forskelle,…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: Hvilke skrivefærdigheder har børn brug for i fremtiden? Mange! At skrive er nøglen til socialt liv, demokratisk deltagelse, viden – og til at blive menneske. Og hverken…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: De bekymrede miner stod i kø, da resultaterne af den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 landede i foråret. Læsehesten ser nemlig ud til at være en truet art…
Asterisk 104 - marts 2023: De fleste af os har svært ved at forestille os et liv uden arbejde, men kan det passe, at vi skal arbejde mere, end vi allerede gør? Og er det virkelig pædagogikkens opgave…
Leder i Asterisk 104 - marts 2023: Arbejdet har fået en stadigt mere centraArbejdet har fået en stadigt mere central betydning i mange menneskers liv. Men formuleringen af en moderne arbejdspædagogik…
Kommentar i Asterisk 103 af Lars Geer Hammershøj: Det er vigtigt, at børn møder kunst og kultur i dagtilbud, for det giver dem ikke kun gode oplevelser, men fremmer også deres leg og dannelse. Sådan…
Asterisk 101: Den menneskelige evne til at lære er fantastisk. Alligevel er det en af uddannelsesverdenens dårligst bevarede hemmeligheder, at begrebet læring deler vandene og kan bringe de…
Leder fra Asterisk 98: Tidens uddannelsespolitiske løsen er trivsel og bæredygtighed. Dagtilbud og folkeskole skal forgrønne de næste generationers liv gennem dannelse af grønne fingre over hjerner og…
Den økokritiske børnelitteratur og poesi gør op med det romantiserede forhold til naturen, som vi har været vant til at se i børnelitteraturen. Formålet er ikke at moralisere, men at bidrage til børn…
FN´s verdensmål tildeler landenes uddannelsessystemer en vigtig rolle i forhold til at fremme bæredygtig udvikling. Men hvordan går det med at implementere målene i de danske skoler? Hører FN’s…
Coronakrisen har gjort os håndsky. Vi vasker og spritter hænder som aldrig før og har sendt håndtrykket til tælling på historiens mødding af kasserede hilseformer.
Lærere og pædagoger kan ikke sætte praksis på pause; de må bruge deres tavse viden og reflektere senere.
Side 1 af 4
Læs om uddannelsen her
ICCS undersøger skolens arbejde med de unges politiske dannelse i et internationalt komparativt perspektiv.