Aarhus Universitets logo
Side 3 af 2
Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77 fra marts 2016 om klassiske værker.
Klassiske værker holder vores verdensopfattelse og videnskab levende.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet.
Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om læringskultur.
To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 55 fra november 2010 om skole og demokrati.
Danske skoleelever plejer at sakke bagud i internationale undersøgelser, men når det…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU 73 marts 2015: Tidens mest påtrængende opgave er at udvikle følelserne, mente den tyske digter Friedrich Schiller på tærsklen til 1800-tallet. Siden er der tænkt…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen.
De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole.
Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om det gode håndværk.
Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om håndværket som fag.
Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om faggrænser.
Fagene er under pres. Tidens krav om grænseløse kompetencer truer med at rive faggrænserne ned for at…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om højskoler.
Et højskoleophold bliver ofte et vendepunkt, fordi man finder mod og mening i et fællesskab befriet for…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om forskeres kamp for fred.
Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om medierne i pædagogikken.
Det historiske samspil mellem dannelse og medier er en lang og snørklet historie.…
Emiles fadder. Immanuel Kants forgænger. Den frie opdragelses fremmeste figur. En af pædagogikkens store inspirationskilder fylder 300 år. Filosof Jørgen Huggler skriver i Asterisk-kommentaren,…
Kan vi redde klimaet, styrke folkesundheden og få gang i væksten uden at medtænke mennesket? Videnskabelige forklaringer og forbedringer af samfundet står og falder med mennesket, der forholder sig…
I takt med at uddannelsessystemet kommer ind i målingens tidsalder, forsvinder debatten om, hvad god uddannelse er. Det mener den førende uddannelsesteoretiker, professor Gert J. J. Biesta, som har…
Fra at være symbol på menneskets frihed er kreativitet blevet en disciplin, vi alle er tvunget til at mestre. Lektor Steen Nepper Larsen giver et rids over kreativitetens idéhistorie og minder om, at…
Opdragelse og uddannelse har gennem historien været båret af håb om frelse, fremskridt, frihed og lighed. I dag er frygten blevet drivkraften, når dansk uddannelsespolitik udformes til lyden af…
Gennem historiens hårde skole har EU lært, at den nationalromantiske tanke om ét folk og én måde at tænke på fører til had, krige og modborgerskab, skriver lektor Mads Th. Haugsted i kommentaren.
Samfundets stigende individdyrkelse gør det mere aktuelt end nogensinde før at styrke elevers medborgeridentitet. I et demokrati handler det om at sætte sig selv i parentes for at stræbe efter det…
Side 3 af 4
Læs om uddannelsen her
ICCS undersøger skolens arbejde med de unges politiske dannelse i et internationalt komparativt perspektiv.