Aarhus Universitets logo
Side 4 af 2
Opdragelse og uddannelse har gennem historien været båret af håb om frelse, fremskridt, frihed og lighed. I dag er frygten blevet drivkraften, når dansk uddannelsespolitik udformes til lyden af…
Gennem historiens hårde skole har EU lært, at den nationalromantiske tanke om ét folk og én måde at tænke på fører til had, krige og modborgerskab, skriver lektor Mads Th. Haugsted i kommentaren.
Samfundets stigende individdyrkelse gør det mere aktuelt end nogensinde før at styrke elevers medborgeridentitet. I et demokrati handler det om at sætte sig selv i parentes for at stræbe efter det…
Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre…
"Lærerne opfatter drengenes adfærd som udtryk for manglende kompetencer, empati og opdragelse, men ser man nærmere efter, spiller drengene blot et andet spil med stor kompetence og indsigt.."
Til efteråret er der dømt historiekanon i folkeskolen, når 29 historiske milepæle - fra Ertebøllekultur til 11. september - skal indgå i historiefaget. Kommer eleverne til at huske disse highlights,…
Side 4 af 4
Se oplæg fra konference på DPU 13. maj 2025.
Læs om og se resultater fra ICCS-undersøgelserne af unges viden om demokrati og samfund og deres politiske engagement.
Læs om uddannelsen her