Aarhus Universitets logo
Værdigrundlaget i danske dagtilbud kan virke diffust. Men værdierne er der, og de præger personalets interaktioner med børnene i hverdagen. Derfor bør…
Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få…
Når vi i dag taler om resiliens og robusthed, løber der en lang historisk parallel tilbage til John Lockes hærdningspædagogik i 1600-tallet. Og når vi…
Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener…
Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale…
Almendannelsen indtager tidens offerrolle. Det ser vi, når forskere og filosoffer fortæller os, at skolereformen fører til halvdannelse, og…
Hvordan har skolen set ud og ændret sig gennem tiden? Hvorfor er den så svær at forandre? Et indblik i skolens historie kan kvalificere nutidens…
Ny undersøgelse slår fast, at danske elever i 8. klasse er blandt verdens bedste til at begå sig i et demokratisk samfund. Resultatet er enestående og…
Ny international undersøgelse om politisk dannelse viser, at danske 8. klasseelever er i verdensklasse, når det gælder forståelsen af politik og…
Side 2 af 2
To DPU-forskere opfordrer til en mere reflekteret og nuanceret tilgang til designdidaktikken, der kan styrke elevernes demokratiske og kritiske tænkning.
Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU,…
Efterskoler er populære som aldrig før og højskolernes elevtal er steget de seneste år. Men hvad er det, der ligger bag succesen?
Økonomiske begreber som produktivitet, investering og
effekt er blevet en del af pædagogikken. Men hvordan
måler man værdien af en uddannelse, når den også har
en værdi i sig selv?
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne.
Skoleelevers viden og sprog om moral og etik er forbavsende ringe.
Rend mig i traditionerne. Titlen på Leif Panduros roman fra 1958 kunne…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel.
Jesper Bremholm, lektor på DPU, Aarhus Universitet, sætter på baggrund af en ny undersøgelse…
Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande,…
Dannelse bliver vigtigere end nogensinde i den digitaliserede tidsalder – det er nemlig dannelsen,…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge.
Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed.
Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering.
pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.
Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om radikalisering.
Radikalisering kan også være positivt i et demokrati.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om skolen rolle i samfundet, og hvordan flere og flere parter påvirker skolen som institution.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid.
Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den
var engang. Og…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om flygtningestrømmen, og hvordan den påvirker vores opfattelse i forhold til en "os og dem"-kultur.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om Grundtvig i et internationalt perspektiv.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber.
Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for…
Side 2 af 4
Læs om uddannelsen her
ICCS undersøger skolens arbejde med de unges politiske dannelse i et internationalt komparativt perspektiv.