Aarhus Universitets logo
Værdigrundlaget i danske dagtilbud kan virke diffust. Men værdierne er der, og de præger personalets interaktioner med børnene i hverdagen. Derfor bør…
Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få…
Når vi i dag taler om resiliens og robusthed, løber der en lang historisk parallel tilbage til John Lockes hærdningspædagogik i 1600-tallet. Og når vi…
Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener…
Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale…
Almendannelsen indtager tidens offerrolle. Det ser vi, når forskere og filosoffer fortæller os, at skolereformen fører til halvdannelse, og…
Hvordan har skolen set ud og ændret sig gennem tiden? Hvorfor er den så svær at forandre? Et indblik i skolens historie kan kvalificere nutidens…
Ny undersøgelse slår fast, at danske elever i 8. klasse er blandt verdens bedste til at begå sig i et demokratisk samfund. Resultatet er enestående og…
Ny international undersøgelse om politisk dannelse viser, at danske 8. klasseelever er i verdensklasse, når det gælder forståelsen af politik og…
Side 2 af 2
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel.
Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande,…
Dannelse bliver vigtigere end nogensinde i den digitaliserede tidsalder – det er nemlig dannelsen,…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge.
Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed.
Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering.
pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.
Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om radikalisering.
Radikalisering kan også være positivt i et demokrati.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om skolen rolle i samfundet, og hvordan flere og flere parter påvirker skolen som institution.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid.
Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den
var engang. Og…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om flygtningestrømmen, og hvordan den påvirker vores opfattelse i forhold til en "os og dem"-kultur.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om Grundtvig i et internationalt perspektiv.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber.
Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for…
Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77 fra marts 2016 om klassiske værker.
Klassiske værker holder vores verdensopfattelse og videnskab levende.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet.
Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om læringskultur.
To forskere advarer om, at vi er ved at uddanne en generation, der bliver god til at træffe…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 55 fra november 2010 om skole og demokrati.
Danske skoleelever plejer at sakke bagud i internationale undersøgelser, men når det…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU 73 marts 2015: Tidens mest påtrængende opgave er at udvikle følelserne, mente den tyske digter Friedrich Schiller på tærsklen til 1800-tallet. Siden er der tænkt…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen.
De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole.
Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om det gode håndværk.
Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om håndværket som fag.
Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund…
Side 2 af 3
Læs om uddannelsen her
ICCS undersøger skolens arbejde med de unges politiske dannelse i et internationalt komparativt perspektiv.