Skolelederne skal forløse tidsreform

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen. Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lærere og elever skal være flere timer på skolen, hvor selv pauser ses som potentielle læringsrum. Skolereformen og lærernes nye arbejdstidsregler udgør tilsammen en tidsreform, der rykker ved grundrytmen og livsnerven i skolen, mener lektor Malou Juelskjær. Kan skolelederne løfte ansvaret og lede den nye tid?

Der var ikke mange lærere på årets SmukFest i Skanderborg, pointerede lærernes formand Anders Bondo Christensen. På Twitter gav han de ’oldnordiske, ufleksible arbejdstidsregler’ skylden. Men er det egentlig oldnordisk, at skolelederen leder lærerens arbejdstid, og at arbejdstiden tilbringes på arbejdspladsen − eller er det tværtimod tidssvarende?