Aarhus Universitets logo
Modeller spiller en central rolle, når gymnasieelever undervises i naturfag, teknologi og matematik. Men der er stor forskel på, hvordan begrebet…
Digitale undervisningsmidler kan gøre det vanskeligere for skoleelever at udvikle deres kommunikationskompetencer, og derfor skal de bruges med…
Danske elevers gennemsnitlige færdigheder i matematik er blevet ringere, de er blevet mindre glade for faget, og betydningen af negativ social arv er…
Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i…
De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på,…
Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal…
En ny undersøgelse af 4. klasseelevers præstationer i fagene matematik og natur/teknologi viser, at danske elever klarer sig godt internationalt set,…
Matematik – det er da kedeligt og svært. Sådan har generationer af skole-og gymnasieelever haft det med ligninger, funktioner og brøker. Men ved at…
I matematikundervisningen skal både de svage og de stærke elever udfordres og støttes, så de kan blive så gode til matematik som muligt. Institut for…
Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har…
Australsk AU-forsker har netop modtaget en pris for et forskningsprojekt, der sætter fokus på samspillet mellem teori og praksis i uddannelsesforløb…
Matematiklærere og forskere fra hele Norden mødtes ved en tredages konference for at blive klogere på matematikvanskeligheder og hvilke indsatser der…
Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år…
Danske elever i 4. klasse læser bedre end i 2006. Fremgangen betyder, at Danmark nu ligger på en delt femteplads på verdensplan. Der er i dag færre…
Tal fra PISA-undersøgelsen 2009, der blev offentliggjort i begyndelsen af december, viser, at danske skoleelever lærer at læse bedre på de store…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: En stor gruppe af ufaglærte danskere er i risiko for at blive presset ud af arbejdsmarkedet, fordi de ikke er gode nok til at læse, skrive og regne. Det er et problem…
Asterisk nr. 105 - juni 2023: Selv om teknologiske hjælpemidler tilsyneladende overflødiggør matematiske færdigheder, er matematisk viden vigtigere end nogensinde. Hvis vi skal undgå, at teknologien…
Hvis der skal være færre elever, der skraber bunden i det danske skolesystem og ender i ’restgruppen’, så ligger der et stort didaktisk og pædagogisk arbejde foran os. Og her skal vi i høj grad være…
Pigers forståelse af deres egne evner inden for matematik og naturfag er skæv og negativ og afspejler kønsstereotype forestillinger om, hvad piger kan og vil. Derfor vælger de meget sjældnere end…
Kulturen i klasserummet, forventninger og kønsstereotyper er afgørende for, hvordan piger præsterer i matematik og naturvidenskab. Det bliver ofte en selvopfyldende profeti. Nyt projekt undersøger…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om computere som autoritet.
IT-løsninger risikerer at give elever svaret for hurtigt. Derved mister eleverne forståelsen…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet.
Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens…
Lektor Helene Sørensen takker af efter 24 års arbejde for at fremme interessen for natur og teknik, særligt blandt pigerne. Hun går på pension, men det sker med en vis portion vemod, mest fordi »ingen…
"Denne 'uddannelsesmeter' vil på sigt vise sig at være lige så robust - og lige så brutal og unuanceret - som markedets møntfod. For ingen vil vel mene, at penge er et dækkende udtryk for et menneskes…
PISA-matematik. Konference 8. maj 2017
Matematik i specialundervisning og andre særlige foranstaltninger: en status på udvalgte rapporter med eksempler fra Brøndby kommune