AU-forsker vinder pris for nytænkende uddannelsesforløb for matematiklærere

Australsk AU-forsker har netop modtaget en pris for et forskningsprojekt, der sætter fokus på samspillet mellem teori og praksis i uddannelsesforløb for matematiklærere.

Australske børn undervises i "proportional reasoning". På et år har de lært det, de normalt lærer i løbet af to år.
Annette Hilton, lektor ved Aarhus Universitet, har netop vundet EAPRIL prisen for et projekt, der klæder matematiklærere på til at undervise elever i "proportional reasoning."

Forestil dig, at du ikke kan læse et landkort eller forstå instruktionen til dit nye IKEA-skab. Måske er det ikke så svært at forestille sig. Faktisk er der mange børn og en del voksne, som mangler evnen til at forstå, fortolke og løse problemer relateret til Proportional reasoning, som er den engelske term, der bruges i forskningssammenhæng.

”Proportional reasoning er evnen til at kunne sammenligne, gange op og relativere. Det gør os i stand til at forstå ting i hverdagen, fx at udregne og sammenligne priser og aflæse kort. Den evne udvikler børn i mellemskolen, og målrettet undervisning kan understøtte den udvikling,” siger australske Annette Hilton, der forsker i matematisk didaktik på Aarhus Universitet.

For nylig vandt hun en pris for et forskningsprojekt, der sætter fokus på samspillet mellem teori og praksis i uddannelsesforløb for matematiklærere. Prisen uddeles hvert år af the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL). Annette Hiltons projekt blev vurderet til at være det projekt, der kombinerede forskning og praksis bedst.

Australsk vinderpojekt lever videre

Projektet løber fra 2010 til 2014, og forskerne indsamler stadig data og er i gang med analyserne. Det blev gennemført i hendes hjemland Australien og involverede 30 skoler og 120 matematiklærere og skoleledere. Lærerne deltog i en række workshops og tog derefter tilbage til deres skoler for at afprøve de nye metoder, de har lært, reflektere over dem og måske justere strategierne.

”Det er vigtigt for os, at det er et bæredygtigt læringsforløb, vi tilbyder – et forløb, der lever videre, selvom der ikke er flere workshops på programmet. Vi tilbyder ikke blot et enkelt kursus, men et længerevarende samspil mellem praksis og teori, kombineret med lærernes egne refleksioner,” siger Annette Hilton.

Optimeret lærings-output

Lærernes tilbagemeldinger har været meget positive, ligesom eleverne rykkede sig markant.

”Lærerne føler sig godt klædt på og inspirerede efter uddannelsesforløbet. Og børnenes lærings-output viser, at de på et år havde lært det, de normalt lærer i løbet af to år,” siger Annette Hilton.

Selvom det australske og det danske skolesystem adskiller sig fra hinanden, kan modellen og erfaringerne godt overføres til andre lande, fx til Danmark.

”Projektet er baseret på en model, der som udgangspunkt godt kan implementeres i dansk kontekst. Men modellen skal selvfølgelig tilpasses, så den matcher den aktuelle situation og de udfordringer, praktikerne står over for der,” siger hun.

Om EAPRIL

• EAPRIL er en søsterorganisation til EARLI (the European Association for Research on Learning and Instruction).
  • EAPRIL står for Association for Practitioner Research on Improving Learning. EAPRIL forsøger at øge effekten af praksisbaseret og anvendt pædagogisk forskning om uddannelsespolitik.

Kontakt

Annette Hilton, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
E-mail: anhi@dpu.dk
Tlf.: 2174  4394