Aarhus Universitets logo
19-05-2022
Læs forskningsoversigt og lyt til podcast
28-08-2022
Ny bog tilbyder nødvendig viden om læreruddannelsen forud for kommende ændringer
Hvad flytter skolen, hvis det nu ikke er de store beslutninger på Christiansborg? Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet søsætter…
Skal vi dæmme op for den truende lærermangel i skolen, er det ikke nok at finde forklaringer på, hvorfor lærere forlader jobbet. Helle Plauborg fra…
Den voldsomme stigning i antallet af børn og unge med diagnoser er en af de største pædagogiske udfordringer i både skoler og dagtilbud. De…
Læreruddannelsen er i krise, og der er mange meninger om, hvordan den kan imødegås. Aktuelt forhandler politikerne om endnu en fornyelse af…
Alt for mange uddannede lærere forlader deres job i skolen, og manglen på uddannede lærere i dele af Danmark udgør et stigende problem. Men skal vi…
Erfaringerne med at skulle omlægge den fysiske undervisning til digital fjernundervisning gjorde ikke lærerne mere negativt stemte over for brugen af…
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i…
Sammenlignet med andre lande har danske 8.-klasseelever en høj grad af teknologiforståelse, og deres lærere er dem, der anvender it allermest i…
5 mio. kr. til ny forskning om fagligt samarbejde i folkeskolen:
Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og…
Et nystartet forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet kaster nyt lys på internationalisering. Hvilke forestillinger om internationalisering…
Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev…
Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set…
Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men…
Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk søger at komme tættere på sandheden om pædagogikken i en tid, hvor al viden lader til at få samme status. Det…
Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få…
Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter…
Seksualundervisning er et af de vigtigste dannelsesfag i skolen, men vi ved i realiteten meget lidt om, hvordan lærerne griber opgaven an. Ny…
Flere timer og uddannelse på kandidatniveau er med til at øge kvaliteten af den finske læreruddannelse. Det kan vi med fordel tage ved lære af i…
En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller,…
Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt…
En række af de redskaber, der bruges overfor mobning, kan virke stik imod hensigten. Det viser en ny ph.d. afhandling fra DPU. Forfatteren Stine…
For meget test-rettet undervisning og pres på især fagligt svage elever og for lidt viden om, hvordan testresultater skal fortolkes. En ny…
Indførelse af læringsmålsstyret undervisning er en afgørende ændring af skolen. Det er en del af en international tendens, hvor man omdanner alle…
Når vi diskuterer uddannelse og læring i nationale sammenhænge, glemmer vi, hvor meget vi bliver påvirket af transnationalt samarbejde. I et nyt…
Siden det sidste nyhedsbrev i september har Dansk Clearinghouse afsluttet to projekter og starter yderligere et op.
Den finske læreruddannelse sikrer sammenhæng mellem forskning, uddannelse og undervisning i grundskolen, og uddannelsen er derfor et forbillede for…
Hvad skal der til for at kunne lave god undervisning i en kompleks skole? Ny ph.d. afhandling fra DPU, Aarhus Universitet viser, hvordan lærere, som…
En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet viser, at underviserne på læreruddannelsen har behov for at opkvalificere deres kompetencer, hvis de…
Ny rapport peger på, hvordan frafald kan nedbringes på VUC uddannelserne
Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt…
Side 1 af 2
Asterisk nr. 107 - april 2024: Vi undervurderer ofte den rolle, fantasien spiller i den professionelle dømmekraft. Det er derfor en bunden opgave for lærere og pædagoger at holde fantasien ved lige og…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Den nye aftale om folkeskolen - Frihed og fordybelse - vil give mere frihed til lærerne, så de i højere grad kan udøve professionel dømmekraft. Men dømmekraft opstår…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Der bliver tyndet ud i de bindende læringsmål med den nye aftale om folkeskolen, men betyder det også, at lærerne ikke længere vil binde sig til bestemte læremidler?…
Asterisk nr. 107 - april 2024: I denne Asterisk-podcast diskuterer Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet, og Lars Thorup Larsen, lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet,…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Arbejdet med at løse udfordringer med trivsel og inklusion i skolen er som et sammenfiltret garnnøgle. Løser man en knude op ét sted, dukker der nye op andre steder. En…
Asterisk nr. 107 - april 2024: En lærer, der kan undervise i dansk eller matematik uden de snærende bånd fra hundredvis af læringsmål og med sin egen dømmekraft som kompas. En pædagog, der kan sætte…
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: De er børnebørn af de migrantarbejdere, der kom til Danmark fra slutningen af 1960’erne, og deres forældre har gået i skole i Danmark. Et nyt forskningsprojekt fra DPU…
Leder i Asterisk 103, december 2022: Finnerne har lavet en verdensførende læreruddannelse, som resten af verden gerne ville efterligne. En vigtig del af opskriften er, at ansøgernes niveau vurderes på…
Asterisk 103, december 2022: Samarbejdet mellem de forskellige fagligheder i pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) skal styrkes, hvis vi skal blive bedre til at forebygge og behandle mistrivsel…
Asterisk 103. december 2022: Med et videokamera kan man fange undervisningen fra mange forskellige vinkler. Man kan kigge på situationerne igen og igen, dykke dybere ned i dem og måske skifte fokus.…
Asterisk 103, december 2022: Læreren har afgørende betydning for, hvad eleverne får ud af at gå i skole, både fagligt og socialt. Men hvad er det, dygtige lærere kan? Hvordan klæder læreruddannelsen…
Asterisk 103, december 2022: Den skal helst være i top, men hvad er det egentlig, vi mener, når vi taler om kvalitet i pædagogik og uddannelse? Svaret blæser i vinden, så længe vi ikke tager…
Der ligger en vigtig opgave og et stort potentiale i at fremme synergien mellem didaktisk forskning og undervisningspraksis. Og her kan forskeren påtage sig rollen som brobygger, skriver DPU-forsker…
Alt for mange nyudklækkede lærere søger væk fra skolen igen. Tre DPU forskere har undersøgt, hvad der bekymrer nye lærere mest, når de lander i deres første job i skolen, og på den baggrund har de…
En nyttig pædagogisk teori er effektiv og sikrer resultater i praksis. Sådan er der, ifølge den norske professor Tone Kvernbekk, en tendens til at anskue pædagogiske teorier. Men praksis er stor og…
Elever får en dybere læring, når de ved, hvad målet med undervisningen er, og hvad de skal lære. Især fagligt udfordrede elever lærer mere, når målene er tydelige for dem. Så hvorfor bliver den…
For 21 år siden skrev Jens Erik Kristensen en kommentar i det første nummer af Asterisk. Han skrev om, hvordan begreberne læring og kompetenceudvikling var i færd med at udmanøvrere klassiske…
Inklusion er ikke blot et spørgsmål om, hvordan vi kan rumme alle eller i hvert fald de allerfleste børn i almenskolen. Overalt, hvor vi har med andre mennesker at gøre, hænger inklusion uløseligt…
Coronakrisen rammer skævt – også på arbejdspladsen. Pandemien har sat spot på medarbejdernes forskellige vilkår. Samtidig er der opstået nye måder at løse opgaverne på – ikke mindst inden for…
Med corona blev mange undervisere og studerende kastet ud i et læringseksperiment, da undervisningen blev digital.
Nedlukningen af skoler verden over kommer ikke til at ændre skolesystemerne fundamentalt. Men den har stillet skarpt på vigtige problematikker. Blandt andet at digital undervisning ikke er noget reelt…
Lærere og pædagoger kan ikke sætte praksis på pause; de må bruge deres tavse viden og reflektere senere.
Når der står Åben skole på skoleskemaet, skal læreren ikke trække sig, men derimod sætte sin faglighed i spil og samarbejde med de eksterne organisationer.
Scenariedidaktik bringer eleverne tættere på virkeligheden, men stiller samtidig nye krav til læreren, der skal holde fokus på de faglige mål og samtidig reflektere over sin praksis.
Mange lærere er for ukritiske, når de vælger deres didaktiske læremidler. Det bunder i, at de ikke er trænede i at reflektere over læremidlets overordnede dannelsesideal.
En reflekterede tilgang til praksis vil styrke lærerfaget og uddannelsens faglige profil og stille nyuddannede lærere stærkere i mødet med en uforudsigelig skolevirkelighed.
Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU,…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats.
Tag kvalificeret faglighed alvorligt og giv som andre nordiske lande slip på den…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne.
Lærer-elev-relationen har stor betydning for, hvordan minoritetsdrenge…
Side 1 af 3
Konference: Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne
Forskningsprogram:
Forskningsenhed: