Aarhus Universitets logo
19-05-2022
Læs forskningsoversigt og lyt til podcast
28-08-2022
Ny bog tilbyder nødvendig viden om læreruddannelsen forud for kommende ændringer
Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver…
En ny ph.d.- afhandling fra Aarhus Universitet undersøger, hvordan en række pædagogiske og didaktiske strategier kan skabe bedre sammenhæng mellem…
Teknologien vender op og ned på vores vaner, uddannelsessystem og arbejdsliv. Hvilken betydning har det for os som mennesker? Ifølge den nyudnævnte…
Elever med særlige behov mistrives oftere end deres klassekammerater. Ny forskningskortlægning fra Aarhus Universitet giver gode råd til, hvordan…
Mange lærere vælger at videreuddanne sig på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Her kan de vælge mellem en række fag –…
Lærerstuderende har svært ved at koble teori og praksis, fordi de møder en helt anden logik, når de er i praktik, end den de kender fra…
Hvilken betydning har det for elevernes faglige og sociale udvikling, når elever med særlige behov inkluderes i almenundervisningen? Hvornår bliver…
Danske nyuddannede lærere halter bagefter deres kolleger i Finland og Canada, når det gælder specialpædagogiske kompetencer. Det viser en ny…
Skoler og hospitaler investerer massivt i teknologi, men det sker hovedkulds uden nogen klar plan for, hvordan lærere og sygeplejersker skal koble…
Hvorfor er nogle lærere blinde for mobning i skolen? Og hvilke forskellige forståelser har de af mobning? En ny ph.d.-afhandling fra Institut for…
Med forskningsprojektet TECHNUCATION vil forskere fra DPU, Aarhus Universitet, undersøge teknologiforståelser blandt lærere og sygeplejersker ved at…
Hvordan lærer vi at leve i en verden ramt af klimakrise? Det giver en verdensomspændende tænketank for uddannelse svar på, når den i dag præsenterer…
Side 2 af 2
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne.
Digitalisering er en politisk mærkesag, og de danske skoler har været…
Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test…
Rend mig i traditionerne. Titlen på Leif Panduros roman fra 1958 kunne…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter.
Et nyt, antropologisk forskningsprojekt har undersøgt, hvad det lokale…
Standarder i form af regler, rammer og koncepter har indtaget den danske…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg.
Når børn oplever problemer i skolen, er der for meget fokus på placering af skyld og ansvar, og det låser…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil.
Hvordan bliver professionerne andet og mere end agenter for velfærdsstatens politiske strategier?…
Tre markante stemmer i debatten om professionernes status, udfordringer og fremtid begrunder,…
Hvis lærerprofessionen skal genvinde respekten, så skal fagligheden spille en større rolle og…
Evalueringsrapporter opnår i stigende grad gennemslagskraft i medierne, og det får betydning…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om Kenya.
Kenyas læreruddannelse bliver undersøgt.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om reformen af læreruddannelsen.
Lærerne bliver i stigende grad målt på resultater. Især efter de seneste reformer.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed.
Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om meningen om lærerfaget.
Forskellige prominente personers udtalelser om lærergerningen.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi.
De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver…
Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om fokus på præstationer i lærererhvervet.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser.
Skoler skal også investerer i at få personalet til at forstå den robotteknologi, der er til…
Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge.
Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne.
En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om datainformation i skolerne, og hvordan det hjælper lærerne.
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om professionsuddannelserne. De mange teoretikere, der undervises i er ikke altid nemme at benytte i praksis, derfor skal…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber.
Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015, om hvordan teknologien påvirker de fagprofessionelle.
Interaktive tavler, iPads, PDA og en masse anden ny teknologi…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole.
Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om skolereformer.
Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om lærerens nutidige rolle.
En lærer skal ikke bare være fagligt stærk, skabe trivsel i klassen og forstå elevernes…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om teknologi.
Teknologi bliver stadig mere fremtrædende – i børnehaven, på arbejdspladsen, i livet generelt. …
I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.
I det sidste halve århundrede er forholdet mellem lærer og elev blevet stadigt mere jævnbyrdigt, og læreren har taget afsked med sin ophøjede position bag katederet.
I Danmark snakker vi på 17. år om at undervisningsdifferentiere. I førende vidennationer som Canada og Singapore gør de det bare. Professor Jens Rasmussen forklarer, hvorfor det bliver ved snakken i…
Side 2 af 3
Konference: Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne
Forskningsprogram:
Forskningsenhed: