Lærerindsats nedbringer frafald på VUC

Ny rapport peger på, hvordan frafald kan nedbringes på VUC uddannelserne

Selvom frafaldet inden for ungdoms- og voksenuddannelserne, herunder VUC, i mange år er forsøgt mindsket, er der stadig et ganske betydeligt frafald, ikke mindst i målgruppen, ’unge voksne’, som er vanskelig at fastholde. På den baggrund blev der i 2012 igangsat et udviklingsprojekt med det umiddelbare formål at nedbringe fraværet og frafaldet på VUC uden at det gik ud over undervisningens kvalitet.

Nu er projektets resultater blevet sammenfattet i rapporten ”Relationer rykker - VUC-lærernes socialpædagogiske kompetence” skrevet af DPU-forskerne Kristina Mariager-Andersson og Bjarne Wahlgren.

Signifikant fald i kursisternes frafald

Frafald er resultatet af en beslutningsproces, der ofte strækker sig over et stykke tid. Der er mange årsager til frafald, eksterne såvel som interne, ofte i en kombination. Forskningen peger på, at de interne årsager til frafald er et samspil mellem kursisternes forudsætninger, underviserens socialpædagogiske kompetencer, undervisningen, hvor læringsmiljøet er en hovedfaktor, samt uddannelseskulturen på institutionen. Frafaldet kan nedbringes gennem udvikling af lærernes socialpædagogiske kompetence, et læringsmiljø der bygger på social ansvarlighed, fokus på den enkelte kursists forudsætninger og studieproces og udvikling af incitamenter på institutionen til at understøtte lærernes fokus på fastholdelse.

Udviklingsprojektet har været en succes i den forstand, at der i løbet af projektårene 2012-2014 kan dokumenteres et signifikant fald i kursisternes dropout – uden at det er gået ud over undervisningens kvalitet. Der er samtidig sket en udvikling af lærerrollen, hvor fokus har været på lærernes socialpædagogiske funktion.

Hele rapporten kan læses her