DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Grundskolen - Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

ARRANGEMENTER


Nyheder

11.11.2015 |

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning kortlægger børns tilegnelse af tredje sprog

Et nyt internationalt systematisk review indikerer, at elever, der starter på tilegnelsen af deres tredje sprog senere, opnår bedre sprogfærdighed i deres tredje sprog end de elever, der starter tidli

02.11.2015 |

Forskere skal undersøge inklusion og eksklusion i folkeskolen

DPU, Aarhus Universitet har modtaget en bevilling på 5,6 mio. kr. fra Velux Fonden til et forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan både inklusions- og eksklusionsprocesser udfolder sig i folkesk

DrengeAkademiets sommerskole giver skoletrætte drenge lyst til læring

24.10.2015 |

Turboforløb giver skoletrætte drenge mod på skolen

Ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet viser, at effekten af turbolæringsforløb for skoletrætte drenge varer ved, når drengene er tilbage på hjemskolerne. De oplever nu succes i skolen og går i høje

08.10.2015 |

Asterisk Live om fremtidens kompetencer

Skal finansministeren og konkurrencestaten have indflydelse på, hvad vores børn og unge skal lære i skolen og på ungdomsuddannelserne? Det mener professor emeritus Knud Illeris ikke. Han satte scenen

Læreruddannere føler sig ikke klædt godt nok på til at imødekomme læreruddannelsesreformens undervisningskrav

27.08.2015 |

Undervisere på læreruddannelsen efterlyser kompetenceløft

En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet viser, at underviserne på læreruddannelsen har behov for at opkvalificere deres kompetencer, hvis de skal leve op til kravene i læreruddannelsesreformen.

24.08.2015 |

Skolereform: Vi får lige en lufter og lidt flere sprællemænd

Hvordan ser skolereformen ud i børnehøjde? Hvordan forstås, mærkes og ses reformen hos de elever, som det hele drejer sig om. Det er blevet undersøgt i et forskningsprojekt fra DPU, og det er der nu k

10.06.2015 |

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal bl

02.03.2015 |

Nyt Asterisk: Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

Magasinet Asterisk sætter i sit nye nummer fokus på de æstetiske læreprocesser. Fag som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en stadig mere snæver læringsdagsorden, men nu er æstetiske

17.02.2015 |

Lærere og sygeplejersker skal have teknologiforståelse

Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver medarbejderne ikke forberedt ordentlig på at skulle br

04.02.2015 |

Speciel matematikindsats til både svage og stærke elever

I matematikundervisningen skal både de svage og de stærke elever udfordres og støttes, så de kan blive så gode til matematik som muligt. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

01.12.2014 |

Tour de force i skolehistorie

Fredag d. 21. november 2014 blev fembindsværket Dansk Skolehistorie i 500 år præsenteret på en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup. Forskerne bag projektet fremlagde fem

19.11.2014 |

Danske skoleelever blandt de bedste til it – men har meget at lære

Danske børn ligger i toppen i en ny international undersøgelse, der sammenligner skoleelevers computer- og informationskompetencer i mere end 20 lande. Men myten om børn som fødte superbrugere holder

08.09.2014 |

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at børn med muslimsk baggrund oplever den danske folkeskole som et sted, hvor deres religion ikke

21.08.2014 |

Konference gav indspark til at møde folkeskolens udfordringer

Der var fuldt hus, da Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) 19. august slog dørene op for en ny årlig konference om forskning i folkeskolen, der stillede skarpt på de radikale forandringer, som s

AU forskere er med på et nyskabende fireårigt forsknings- og formidlingsprojekt om smagen, som får massiv støtte fra Nordea-fonden.

12.05.2014 |

AU med i nyt kæmpeprojekt om mad og smag

Forskere, kokke, undervisere og studerende vil åbne danskernes øjne for smagens betydning for livskvalitet og sundhedsfremme. Et nyskabende fireårigt forsknings- og formidlingsprojekt om smagen får ma

11.04.2014 |

Vejledning af udsatte unge: Australien og Danmark kan lære af hinanden

En dansk og en australsk forsker deler fælles interesse og bekymring for de unge, der ikke passer ind i det traditionelle uddannelsessystem. Begge har som mission at gøre ungdomsuddannelsessystemet i

Nyt forskningsprojekt kortlægger, hvordan specialskolerne kan øge kvaliteten af undervisningen og elevernes trivsel.

04.04.2014 |

Specialskoler skal samarbejde med de almene skoler

Specialskolerne lever for isoleret, og det går ud over kvaliteten, fastslår en ny undersøgelse om kvalitet i specialskolerne. For at sikre kvalitet i undervisningen og trivsel blandt eleverne skal spe

01.04.2014 |

PISA Problemløsning 2012: Danske elever på gennemsnittet

Danske elever i grundskolen er middelgode problemløsere. Det viser en ny undersøgelse, der offentliggøres i dag.

10.03.2014 |

Intensivt læringsforløb løfter fagligt svage drenge

Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.

Ny forskningsrapport viser succes med idrætsklasser. Eleverne trives og præsterer godt - både sportsligt og i skolen.

10.03.2014 |

Skoler gør plads til flere sportstalenter

Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag eliteidrætsklasserne, men fungerer det for eleverne? Ja, lyder konklusionen i ny forskningsrapport, der viser, at

Lærere, der bruger læseguides i undervisningen, sikrer eleverne en mere fokuseret læsning af fagtekster, og dermed stiger elevernes læringsudbytte.

19.02.2014 |

Læseguides fremmer elevers læring

Med en læseguide får lærerne et redskab, der kan optimere elevernes læringsudbytte. Eleverne læser fagtekster fokuseret og tager aktivt del i undervisningen. Særlig god effekt har læseguiden for de fa

Cathrine Hasse er netop blevet udnævnt til professor på Aarhus Universitet. Torsdag d. 20. februar holder hun sin tiltrædelsesforelæsning om posthumane læreprocesser i en verden, hvor teknologien spiller en stadig større rolle.

13.02.2014 |

Teknologiudviklingen kalder på nye læringsteorier

Teknologien vender op og ned på vores vaner, uddannelsessystem og arbejdsliv. Hvilken betydning har det for os som mennesker? Ifølge den nyudnævnte professor ved Aarhus Universitet Cathrine Hasse kan

Skolen fejrer i år, at det er  200 år siden, alle børn fik ret til undervisning.

03.02.2014 |

Kronprinsessen åbner skolens 200 års jubilæum

I 2014 er det 200 år siden, der blev indført undervisningspligt for alle børn i Danmark. Den 3. februar åbner jubilæets protektor, H.K.H. Kronprinsesse Mary, officielt dørene til et år med udstillinge

29.01.2014 |

Kommuner vil gøre skolebørn sunde – men indsatsen halter

Et stort flertal af danske kommuner vil gerne gøre en særlig indsats for at fremme skolebørns sundhed, men vejen fra hensigt til handling er lang. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, lavet af

Efteruddannelse og tolærerordninger kan øge trivslen hos børn med særlige behov i den almindelige skole. Det viser en ny kortlægning fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet.

21.01.2014 |

Efteruddannelse til lærere kan sikre bedre trivsel for alle børn

Elever med særlige behov mistrives oftere end deres klassekammerater. Ny forskningskortlægning fra Aarhus Universitet giver gode råd til, hvordan lærere kan styrke elevernes trivsel og selvværd. Efter

Australske børn undervises i "proportional reasoning". På et år har de lært det, de normalt lærer i løbet af to år.
Annette Hilton, lektor ved Aarhus Universitet, har netop vundet EAPRIL prisen for et projekt, der klæder matematiklærere på til at undervise elever i "proportional reasoning."

13.12.2013 |

AU-forsker vinder pris for nytænkende uddannelsesforløb for matematiklærere

Australsk AU-forsker har netop modtaget en pris for et forskningsprojekt, der sætter fokus på samspillet mellem teori og praksis i uddannelsesforløb for matematiklærere.

Resultaterne af PISA 2012 viser, at Danmark fastholder sit niveau nogenlunde i forhold til den forrige PISA-undersøgelse for tre år siden.

03.12.2013 |

PISA resultater: Danmark fastholder sit niveau

Danske skoleelever går tilbage i matematik i årets PISA-undersøgelse, men ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit. I læsning er det gået en anelse fremad. Samlet set ligger vi på sa

Undervisningsminister Christine Antorini åbnede forskningdelen af konferencen. Foto: Ib Jensen/AU Kommunikation

03.12.2013 |

Matematikvanskeligheder under lup

Matematiklærere og forskere fra hele Norden mødtes ved en tredages konference for at blive klogere på matematikvanskeligheder og hvilke indsatser der virker.

03.12.2013 |

Nyt Asterisk om håndværkets comeback

Erhvervsuddannelserne og de praktiske orienterede uddannelser har lidt et voldsomt prestigetab i det kreative vidensamfund, der snarere hylder ånden end hånden. Hvad kan vi gøre ved det? Står vi ved e

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

04.11.2013 |

Asterisk Live: Er inklusion et problembarn?

Øget inklusion i skolen er et politisk mål, men er det godt eller skidt? Hvad er vejen til reel inklusion? Magasinet Asterisk satte på to debatmøder i København og Aarhus to skarpe eksperter i stævne

26.09.2013 |

Skolens historie gør os klogere på nutidens skole

Hvordan har skolen set ud og ændret sig gennem tiden? Hvorfor er den så svær at forandre? Et indblik i skolens historie kan kvalificere nutidens skoledebat. Det mener skolehistorikere fra Aarhus Unive

08.08.2013 |

Undervisningen i skolen afkobler tosprogede børn

Skolen risikerer at afkoble tosprogede børn fra undervisningen, fordi undervisningen mangler fokus på forbindelsen mellem sprog og viden. Det viser en ny ph.d. afhandling fra Aarhus Universitet.

08.08.2013 |

Læseeksperter samlet til konference om international læseundersøgelse

Den 28., 29. og 30. juli var 13 internationale læseeksperter samlet til en tredages konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, i Emdrup. Ekspertgruppen står bag den

03.07.2013 |

Forskere måler effekten af it i skolen

”Mere it ” har i årevis været opskriften på en bedre skole. Men der mangler fortsat viden om den reelle effekt af at bruge it i undervisningen. Tre nye forskningsprojekter med fokus på it og didaktik

20.06.2013 |

Færre børn går i specialtilbud

Færre børn er i dag ekskluderet fra den almindelige skole end i 2010, og den udvikling er sket uden, at der er skåret i ressourcerne til skolerne. En investering i lærernes efteruddannelse er en vigti

14.06.2013 |

Teknologi i matematikundervisningen – hvad er der nyt, hvad virker?

Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år beskæftiget sig indgående med, hvilke effekter under

14.06.2013 |

Har læringsomgivelser i og uden for klasseværelset effekt på elevernes kreative færdigheder?

Dette spørgsmål er to aktuelle systematiske reviews fra 2013 med til at belyse – det drejer sig om to reviews fra henholdsvis Dan Davies og kollegaer og Divya Jindal-Snape og kollegaer. Begge dele er

22.05.2013 |

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) kæmper folkeskolens kamp

Mange lærere vælger at videreuddanne sig på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Her kan de vælge mellem en række fag – blot vælger de ikke de rigtige fag, lyder kritikke

15.05.2013 |

Nyt forskningsnetværk kobler viden om teknologi og læring

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det var temaet for en konference på Aarhus Universitet den 14

07.05.2013 |

Der er langt fra teori til praksis på læreruddannelsen

Lærerstuderende har svært ved at koble teori og praksis, fordi de møder en helt anden logik, når de er i praktik, end den de kender fra læreruddannelsens teoretiske del. Men der er inspiration at hent

05.04.2013 |

Hvordan kan it understøtte den pædagogiske og didaktiske praksis?

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i undervisningen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det bliver temaet på en konference på Aarhus

19.03.2013 |

Efterskoler er et springbræt for ordblinde

Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse. De bryder tabuet og styrker de unge både fagligt og socialt. Opskriften lyder bl.a. på lektiehjælp, it-redskaber og kompetente lærer

Fotos: Ib Jensen

01.03.2013 |

Asterisk-debatmøde: Nyt nordisk fusionskøkken?

”Et fusionskøkken”. ”Et nyt nordisk Singapore”. ”Et hippie-projekt”. Det var nogle af betegnelserne, som regeringens forandringsprojekt Ny Nordisk Skole fik hæftet på sig, da omkring 250 deltagere den

27.02.2013 |

I særklasse – et historisk blik på utilpassede børn i skolen

I en ny skolehistorisk bog sætter forskere fra Aarhus Universitet fokus på, hvordan grundskolens form og indhold historisk har forholdt sig til de børn, der afviger fra normalen og derfor har svært ve

14.02.2013 |

Stærke fællesskaber giver mindre mobning

Mobbeforekomster og klassekultur, digital mobning, voldelige computerspil samt forældre- og lærerpositioner i mobning. Det var nogle af de emner, der var oppe på konferencen – Mobning gentænkt. Forske

Fotos: Lise Balsby

06.02.2013 |

Asterisk-debat: Ja eller nej til iPads?

Skal vi skærme børnene i dagtilbud og skole? Et veloplagt publikum stillede skarpe spørgsmål til to førende forskere i it-didaktik og medieleg, da magasinet Asterisk inviterede til debat om børn og ny

30.01.2013 |

Skolegang i udviklingslandene – hvordan kan den støttes og forbedres?

Reviewet af Petrosino et al. undersøger effekten af interventioner, der sigter efter forbedring af elevernes skolegang i udviklingslandene.

30.01.2013 |

Effektiv undervisning i naturfag – hvad er der belæg for?

Robert Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollegaer har udarbejdet et review, der belyser hvilke tilgange i undervisningen af naturfag i grundskolen, der er bedst evidens for. Reviewet rapportere

23.01.2013 |

Ny forskning gentænker mobning

Hvad betyder børns relationer på nettet og deres sms’er, deres forskellige baggrunde og deres intense leg med voldelige computerspil, for de måder mobning udvikler sig på i dag? Ny forskning fra Aarhu

Viser resultater 101 til 150 ud af 200

Forrige 1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

2019

2018

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Rapporter og e-bøger