DPU

Aarhus Universitets segl

Mobning kræver mere end fredagskage

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om kampen mod mobning. »Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tidsrum, som ligger ’udenpå’ undervisningen som noget ekstra, man fylder på skoledagen eller indfører i skoleåret,« skriver mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i Asteriskkommentaren. Hun slår til lyd for et nyt begreb: fællesskabende didaktikker.

Fællesskabende didaktikker er et bud på et begreb, der samtænker undervisning og fællesskabsopbyggende processer i skoleklassen. Begrebet er i fødsel, og min kollega Helle Plauborg og jeg agerer fødselshjælpere. Helle Plauborg har i årevis arbejdet med klasseledelse og elevernes interrelationelle forhold, og jeg har arbejdet med skolemobning og klasserumskultur. Denne kommentar inviterer læseren ind i mindel af studierne, og vi starter med et tilbageblik fra praksis.