DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Læring og kompetence

Viden og værktøjer


Nyhedshistorier fra DPU

Artikler fra magasinet Asterisk

Hjernen og pædagogikken 3: Brainfood på menuen

01.03.2012Fødevareindustrien reklamerer i stigende grad for brainfood-produkter, som lover højere IQ eller bedre præstationer. Men der er meget lidt videnskabeligt bevis for effekten, siger lektor Esben Skipper

Hjernen og pædagogikken 2: Tvivlsom hjernetest

01.03.2012Resultatet af neuropædagogiske screeninger styrer mange steder, hvilke aktiviteter pædagoger tilbyder mennesker med hjerneskade. Men testresultaterne er meget usikre.

Ansvar for egen hjerne

01.03.2012En ny biologisk forståelse af mennesket vinder frem. Hjernemennesket er ved at afløse det psykologiske menneske og lade Freud alene tilbage på briksen. De nye hjernevidenskaber får lige så stor betydn

Lean dig ikke tilbage

01.12.2011Fit, slankere, hurtigst. Lean-konceptet ruller ind over de offentlige institutioner, hvor det skal trimme og effektivisere arbejdsprocesser. Men hvor er den maksimale grænse for effektivitet? Er der e

Fra metaltræthed til mental træthed

01.12.2011Desværre slukkes begæret efter læring alt for tidligt for alt for mange unge. Allerede inden de har forladt folkeskolen, er de blevet skoletrætte. Vaccineret imod al fremtidig læring.

Innovation - Tidens politiske buzz-word

01.09.2011I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.

Farvel til fabriksundervisning, goddag til fremtidens fleksible læring

01.09.2011Erhvervslivets mantra om innovation forgrener sig langt ind i uddannelsessystemet. Den innovative skole er tidens herskende ideal, og det sætter sine tydelige spor på skolens nye fleksible og futurist

'De 10 % der ikke gider, spilder jeg ikke energi på'

01.06.2011Du skal udvikle dig, lære fra dig og bevare vores troværdighed over for borgerne. Så enkle er kravene fra beredskabschef Jakob Vedsted Andersen til sine 700 medarbejdere i Københavns Brandvæsen.

Chaufføren og SOSU-hjælperen kan blive Danmarks afgørende konkurrenceparameter

01.06.2011Kortuddannede og ufaglærte har langt flere ressourcer og er bedre til at lære nyt, end både de selv og deres ledere tror. Med den rette form for efteruddannelse kan de blive den afgørende parameter, s

Dumhedens kvaliteter

01.06.2011I tre korte nedslag sætter Asterisk fokus på, hvordan dumhed kan gøre os klogere.

Homo Stupide

01.06.2011Forfatter Alexander Carnera ser nærmere på dumheden i litteratur og film - og analyserer, hvorfor Forrest Gump er en idiot, vi kan lære en masse af.

Følelser i fokus

01.03.2011Fremtidsforskere har længe bebudet følelsessamfundets komme, hvor det er følelser, og ikke fornuft, der er den vigtigste faktor, når vi køber varer og ydelser. Når det gælder pædagogik og undervisning

Web 2.0 trænger ind i skolen

01.06.2010Såvel cyber kids som uddannelsespolitiske tekster presser på for at få web 2.0 ind i skolen. Hvad skal der til for at få en 'skole 2.0'? Asterisk aflægger rapport fra den digitale verden.

Det nye ideal er det entreprenante barn

01.06.2010Det globale kapløb sætter en ny dagsorden for livet i børnehaven, og det er med til at skabe et nyt - og måske for snævert - begreb om pædagogisk faglighed, mener lektor John Krejsler og ph.d.-studere

Et fornyet uddannelsessystem er nøglen til dansk succes

01.04.2010Skal det danske vidensamfund klare sig i den internationale konkurrence, kræver det opgør. Opgør med barrierer i uddannelsessystemet, opgør med professionsmonopoler og anerkendelse af realkompetencer.

Hvem bliver morgendagens elite?

01.04.2010Bare fordi du er født med en guldske i munden, er du ikke sikret en plads blandt morgendagens elite. Vidensamfundet kræver mangfoldighed og krøllede hjerner, og det udfordrer de gængse vinder- og tabe

En god kirurg kræver menneskekød at skære i

03.03.2009Kan pædagogikken indløse videnssamfundets drøm om den modstandsløse transfer af viden? Professor Klaus Nielsen fra Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, og professor Jens Rasmussen fra Center for

Transfer kræver træning

03.03.2009Skal læring foregå i praksis, eller tilegner vi os bedst viden på skolebænken? Sådan lyder den klassiske diskussion. Centerleder Bjarne Wahlgren og chefkonsulent Bent Gringer slår en streg over enten

Undervisningens trylleri

03.03.2009Skolen er et eksperimentarium for kognitive transformationer. Andre steder gælder ”plejer”, men i skolen er ”plejer” ophævet.

Viser resultater 31 til 49 ud af 49

Forrige 1 2

Rapporter fra NCK - Nationalt Center for Kompetenceudvikling

Relationer rykker - VUC-lærernes socialpædagogiske kompetence

Bjarne Wahlgren & Kristina Mariager-Anderson

27 sider * 978-87-7684-756-2* Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Transfer i VEU - tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer

Bjarne Wahlgren

28 sider * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013


Vejledning og kompetenceafklaring i danske fængsler - eksempler og anbefalinger

Rie Thomsen, Charlotte Mathiassen og Bjarne Wahlgren

65 sider * ISBN: 978-87-7684-911-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2013