Aarhus Universitets logo
Hent forskningsoversigt og lyt til podcast
En blidere vuggestuestart, øget nærvær i hverdagen og fleksibel brug af læreplaner var nogle af de emner, der var på dagsordenen ved en konference på…
Næsten 400 pædagogiske fagfolk deltog, da dørene blev slået op for den årlige konference om forskning i små børns institutions- og hverdagsliv på…
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) er klar med en rapport, der kortlægger skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6 års-området for…
Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport…
Forskere fra Aarhus Universitet er med i et nyt konsortium, der netop har indgået en aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriet om at…
Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til…
En ny undersøgelse, udarbejdet for Kommunernes Landsforening (KL) af forskere fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet,…
En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at kvaliteten i dagplejen kan være meget svingende, og at der er behov for mere uddannelse til…
Ni ud af ti danske børn under tre år tilbringer lige så mange timer i et dagtilbud som deres far og mor gør på arbejde. Hvad betyder det for børnene?…
TrygFonden har bevilget 60 mio. kroner til etablering af et nyt forskningscenter på Aarhus Universitet. Centeret sætter fokus på børn og unges trivsel…
Fjerde statusrapport fra forskningsprojektet VIDA er klar. Projektet undersøger mulighederne for at rykke ved socialt udsatte børns trivsel og læring…
Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor i forhold til udsatte børns sproglige udvikling? Et nyt forskningsprojekt viser, at gode…
Videnskabsfolk og vuggestuebørn har noget til fælles. De er nysgerrige og laver eksperimenter, og det har vuggestuer og børnehaver i Hillerød Kommune…
En målrettet pædagogisk indsats over for udsatte børn i daginstitutioner betaler sig – både for børnene og for samfundet. Det viser en ny rapport fra…
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har for femte år i træk kortlagt forskningen inden for førskoleområdet i Skandinavien. Forskningen om…
Institut for Uddannelse og Pædagogik får to nye professorer med særlige opgaver. Dorthe Staunæs bliver professor MSO i ledelsespsykologi og Stig…
Anden statusrapport i VIDA-projektet (Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud) er nu klar. Rapporten er udarbejdet som del af…
Charlotte Ringsmose er udnævnt til ny professor MSO ved Institut for Læring ved DPU, Aarhus Universitet. Hun har i flere år forsket i pædagogiske…
Hvordan tager vi bedst hånd om socialt udsatte børn? Det vil forskere fra DPU, Aarhus Universitet, undersøge i et nyt forskningsprojekt bestilt og…
Side 2 af 2
Fremtidsforskere har længe bebudet følelsessamfundets komme, hvor det er følelser, og ikke fornuft, der er den vigtigste faktor, når vi køber varer og ydelser. Når det gælder pædagogik og…
Det globale kapløb sætter en ny dagsorden for livet i børnehaven, og det er med til at skabe et nyt - og måske for snævert - begreb om pædagogisk faglighed, mener lektor John Krejsler og…