Hvad optager forskeren?

Ph.d.-stipendiat Ole Henrik Hansen fortæller om sin forskning i børns liv i danske vuggestuer, og om hvordan hans forskningsresultater har placeret ham i en mindre mediestorm.

Jeg er p.t. optaget af at koble neurovidenskab med min egen pædagogiske forskning i de 0 til 3-årige børn. Jeg trækker bl.a. på amerikanske forskere, der har dokumenteret, at hjernen er meget plastisk de første år af et barns liv. De har scannet 0-3-årige børns hjerner og dokumenteret, at forbindelser i hjernen vokser med enorm hastighed i de tidlige år, så hvis man stimulerer barnet og giver det den kærlighed og omsorg, det har brug for, vokser hjernecellerne optimalt i de år. Omvendt udvikler hjernen sig ikke tilstrækkeligt, hvis ikke barnet stimuleres.