Et naturligt image

Børnehaver med naturprofil er populære hos forældre, for de symboliserer vores forestillinger om den gode barndom. Men de er også sunde og gode for børn. Til gengæld giver naturinstitutioner ikke nødvendigvis børn større viden om natur, siger lektor Niels Ejbye-Ernst.

De seks børn fra Astrid Lindgrens Bulderby legede med barkbåde i bækken, byggede huler i høet og kælkede i meterhøje snedriver. Og selvom de ikke gik i daginstitution, er deres hverdag så attraktiv, at mere end 500 danske institutioner i dag definerer sig som natur- og skovbørnehaver. Den naturlige profil er elsket af forældre, som begejstret henter familiens yngste hjem med jord på knæene, bålrøg i håret og kastanjer og fjer i rygsækken.