Aarhus Universitets logo
Hvad flytter skolen, hvis det nu ikke er de store beslutninger på Christiansborg? Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet søsætter…
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne…
Ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet peger på fritidspædagogikkens potentialer for at skabe bedre trivsel for børn og unge. Forskeren bag…
Hvordan kan lærere, pædagogisk personale, PPR og forældre arbejde bedre sammen om at styrke børns fællesskaber og modvirke mistrivsel? Det spørgsmål…
Der er voksende mistrivsel blandt unge. Problemet er veldokumenteret, men hvad gør man ved det? Lærerne kan spille en væsentlig rolle, men mangler tit…
Velkommen til det nye Asterisk. Magasinet fra DPU, Aarhus Universitet formidler stadig forskning om pædagogik og uddannelse. Men vi har sagt farvel…
Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder i skolen markant, og mange unge mistrives både socialt og fagligt. Den gruppe af unge, som i…
Barnets første 1.000 dage har fået øget opmærksomhed fra forskere, pædagoger og nu også politikere. Hvad virker i den tidlige indsats, og hvilke…
Regeringen har afsat 1 milliard kroner til et 1.000-dages-program, som skal hjælpe udsatte børn og deres familier i de første leveår. Men hvilke…
Det er de sidste tre bogstaver i ordet arbejdsliv, der skal være mest fokus på i karrieren, hvis det står til nyudnævnt professor MSO i…
Vi kan lære meget om både samfund og kultur ved at studere børn. Det fortæller Eva Gulløv, der er nytiltrådt professor MSO på DPU, Aarhus Universitet.
Det pædagogiske arvegods er populært. I det nye nummer af DPU's magasin Asterisk kigger vi med, når pædagogikken retter blikket bagud
Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet…
Fordommene er mange, når man taler om unge udsatte mødre. Men for en del af dem, er moderskabet et aktivt valg, hvor de unge kvinder ønsker at give…
Børne- og socialminister Mai Mercado har netop lanceret ’Opdragelsesdebatten’, der skal sætte gang i en bred debat blandt danskerne om børneopdragelse…
For 40 år siden var køkkenet de voksnes domæne. Den opfattelse gennemsyrede undervisningen i skolerne, forholdene hjemme i køkkenerne og de kogebøger,…
Når børn og unge i dag sjældnere og sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk: Den får børn til at sidde passive…
Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver…
’Nudging’ kan ikke lære børn om sunde madvaner, viser ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet. Forældre skal skrue ned for styringen og op for…
Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt…
Side 1 af 2
Nutidens skoleelever er mere klar end nogensinde til undervisning, der undersøger verden med afsæt i deres egne erfaringer. Og når de leger eller hænger ud sammen med vennerne, er de i fuld gang med…
Når pædagoger vurderer om et barn er skoleparat, er det især barnets sociale kompetencer, der tæller. De skal helst ligge inden for ’normalen’ – barnet skal hverken være for lidt eller for meget.…
Tiden står aldrig stille, når skoleelever skal navigere mellem skoletid, fritid og hjemmetid. Ligesom alfabetet og tabellerne er tiden noget, de først skal lære at blive fortrolige med, før de kan…
Asterisk 103, december 2022: De er født af immigranter, men er vokset op og har gået i skole i Danmark. Nu er de selv blevet forældre, og deres engagement i deres børns skole- og fritidsliv vidner om,…
Asterisk 102: Legepladser har ikke altid haft blødt faldunderlag og runde former. Professor i barndomshistorie Ning de Coninck-Smith tager os med på en tidsrejse i legepladsens historie. Fra…
Børn lærer mere, når de får lektier for. Men der er en social skævhed forbundet med lektier. Børn fra socialt velfungerende hjem får mere ud af at lave lektier end børn, som i forvejen har dårligere…
Målrettet fokus på børns læring i dagtilbud giver pædagoger mulighed for at organisere arbejdet på nye måder og for at få deres pædagogiske faglighed bedre i spil, fordi de kan fokusere på én…
Familier har vidt forskellige vilkår og ressourcer, og derfor er deres muligheder for at gribe og udføre de krav om hjemmelæringsaktiviteter, der bliver stillet fra deres børns daginstitution også…
Artikel fra Asterisk 97: Kernefamilien synes at bestå som ideal, men som realitet er den truet. Den brydes op igen og igen, men vi genopbygger den i nye konstellationer. Hvilke konsekvenser har det…
Familien blev fejlagtigt dømt ude, da børnene kom i institution og forældrene på arbejdsmarkedet. Nu er den tilbage, men familielivet er i mellemtiden blevet afhængigt af, hvad der sker uden for…
Leder fra Asterisk 97: I Familien Danmark A/S er kvinden både arbejdende husmor og huskoordinator. Ansvar og arbejde er lig med dobbeltjob. Det kalder på nye familie- og lighedsløsninger mellem…
Tidligere talte man i samfundsdebatten om fattigdom og social retfærdighed; i dag taler man i stedet om ’udsatte familier’ og ’social arv’. Men de begreber individualiserer problemerne, påpeger…
Frivilligindsatser kan ikke erstatte velfærdsstatens institutioner og den offentlige hjælp, men de frivillige kan bidrage med en medmenneskelig støtte til de udsatte familier, som gør familien mere…
Mens flygtningefamilier er optaget af at leve op til en række eksplicitte krav, de har skrevet under på i kontrakter og erklæringer, er det nogle langt mere komplicerede dynamikker, der afgør, om de…
I USA investerer forældre fra den øvre middelklasse oceaner af tid og penge i deres børns skole- og fritidsaktiviteter. Formålet er at bane vej for en god uddannelse og dermed en sikker fremtid for…
Børn og unge, hvis forældre bliver skilt, deltager i stigende grad i samtalegrupper, hvor de bliver bedt om at finde ’klumpen’ i maven eller hovedet som en metafor for den sorg, de formodes at føle.…
Det kan godt være, at det ikke længere er mor, der står ved kødgryderne. I hvert fald ikke alene. Men det er stadig hende, der tager ansvaret og koordinerer og planlægger familiens aktiviteter. Men…
Forårets nedlukning af samfundet stillede nye krav til forældre, som pludselig skulle være både pædagoger og lærere og samtidig passe deres arbejde.
DPU-forsker Mie Plotnikof reflekterer over, hvordan coronakrisens ’nødinnovationer’ har både udfordret og udviklet offentlige organisationer som universiteter og deres aktører.
Hvad er det mon for en forskning, der ligger til grund for beslutningen om at straffe familierne økonomisk, når børn har langvarige problemer med fravær – også kaldet skolevægring?
Side 1 af 3