Aarhus Universitets logo
Hent forskningsoversigt og lyt til podcast
Hvordan kan lærere, pædagogisk personale, PPR og forældre arbejde bedre sammen om at styrke børns fællesskaber og modvirke mistrivsel? Det spørgsmål…
Et stort fokus på tidlige forebyggende indsatser og sociale underretninger sætter pædagoger i daginstitutioner i en svær og samtidig helt afgørende…
Børn i udsatte positioner klarer sig bedre i skolen og senere i tilværelsen, hvis de kommer i dagtilbud af høj pædagogisk kvalitet. Det er en del af…
Barnets første 1.000 dage har fået øget opmærksomhed fra forskere, pædagoger og nu også politikere. Hvad virker i den tidlige indsats, og hvilke…
Regeringen har afsat 1 milliard kroner til et 1.000-dages-program, som skal hjælpe udsatte børn og deres familier i de første leveår. Men hvilke…
Barnets trivsel, tryghed og tilknytning er omdrejningspunktet for det pædagogiske arbejde i dagtilbud af høj kvalitet, der samtidig har mange børn i…
Fordommene er mange, når man taler om unge udsatte mødre. Men for en del af dem, er moderskabet et aktivt valg, hvor de unge kvinder ønsker at give…
Sundhedsplejen kan spille en afgørende rolle for at børn fra udsatte familier får en bedre opvækst og skolegang. Lektor Kirsten Elisa Petersen har…
Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal styrke samspillet mellem forskning og praksis i dagtilbud og skabe ny viden om indsatser, der…
Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen…
Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver…
Forældresamarbejde i dagtilbud, på skoler og i hjemmet øger socialt udsatte børn og unges læring, udvikling og trivsel. Det viser en ny…
Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og…
Der kan være stor forskel på den pædagogiske kvalitet i vores dagtilbud. Og når kvaliteten ligger i den lave ende, går det især ud over drenge,…
Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport…
Fjerde statusrapport fra forskningsprojektet VIDA er klar. Projektet undersøger mulighederne for at rykke ved socialt udsatte børns trivsel og læring…
Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor i forhold til udsatte børns sproglige udvikling? Et nyt forskningsprojekt viser, at gode…
En målrettet pædagogisk indsats over for udsatte børn i daginstitutioner betaler sig – både for børnene og for samfundet. Det viser en ny rapport fra…
Hvordan tager vi bedst hånd om socialt udsatte børn? Det vil forskere fra DPU, Aarhus Universitet, undersøge i et nyt forskningsprojekt bestilt og…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Det gør en positiv forskel, når dagplejere i fællesskab reflekterer og udvikler deres hverdagspraksis. Det viser forskningsprojektet Pædagogisk kvalitet i dagplejen, som…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Hvem får mest ud af at gå i skole? Mange vil svare, at det er de privilegerede elever, pigerne, og de ”danske” elever, der får mest ud af deres skolegang. Meget tyder…
Lige samfund har mindre kriminalitet og befolkningens mentale trivsel, og sundheden er bedre end i mere ulige samfund. Også når det kommer til ligestilling og grøn omstilling er lige samfund i front.…
Asterisk 100: Vi siger ofte, at lige børn leger bedst, men sandheden er snarere, at det er selve legen, der gør ulige børn lige. I legen og dens voksne fætter humoren sættes de sociale hierarkier på…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats.
Støttende indsatser og øget tværfaglighed hjælper udsatte familier bedre fra start – men…
Forskere har undersøgt, hvad der kendetegner dagtilbud af høj kvalitet i socialt…
En pædagogisk tilrettelagt indsats med læsning, leg og samtaler i dagligdagens rutine-…
Jo tidligere indsats, jo større effekt. De helt små børn er et populært…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil.
To DPU-professorer forsøger på forskellig vis at knække koden til, hvordan vi som samfund bedst…
Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed.
Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.
Side 1 af 2
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019
Hvad er livsduelighed? Konference 26. april 2017
Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014