DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

16.06.2020 |

Test skal støtte pædagogikken – ikke sabotere den

De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Christian Christrup Kjeldsen, lektor og viceinstitutleder på DPU, mener, vi skal benytte lejligheden til at tænke nyt. Blandt andet skal testopgaverne være i tråd med den faglige virkelighed, eleverne møder i undervisningen, forklarer han i det nye…

03.12.2019 |

Ny PISA: Danske 15-årige klarer sig godt i læsning og matematik

De danske 15-årige fastholder deres niveau i læsning i ny PISA-undersøgelse. De klarer sig også godt i matematik efter nogle års nedgang. I naturfag er der en svag tilbagegang, men til gengæld kan flere unge se sig selv arbejde inden for naturvidenskab.

03.12.2019 |

Kritikken af nationale test må tages alvorligt: DPU opretter akademi for pædagogiske test og evaluering

DPU-leder Claus Holm har aflyst en planlagt forsker- og konsensuskonference om nationale test. Han opfordrer til at tage kritikken af nationale test meget alvorligt og tager initiativ til et nyt akademi for udvikling af pædagogiske test og evaluering i grundskolen.

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Det kvantificerede menneske

15.06.2020Vi overvåger og sætter tal på os selv og hinanden som al-drig før. Men den stigende selvmonitorering og måling af vores sociale liv producerer data, som styrer vores adfærd.

Vi skal måle pædagogisk kvalitet

15.06.2020Hvis vi skal skabe de bedste vilkår for især de udfordrede børn, er det nødvendigt at måle den pædagogiske kvalitet i dagtilbud.

Diagnosetest trumfer hverdagsviden om barnet

15.06.2020Antallet af diagnoser blandt skolebørn er i vækst. DPU-forskere efterlyser mindre magt til diagnosetesten. De vil i stedet styrke det tværfaglige samarbejde og øge forældreinddragelsen.

Viser resultater 1 til 3 ud af 26

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Rapporter

Talblindhedsprojektet. Rapport om udvikling af talblindhedstest og vejledningsmateriale

ISBN: 87-7684-563-X * Faglig rapport fra DPU, Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon 2018


Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber

Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner

ISBN: 87-7684-566-4 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2019


Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016


Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

ISBN 978-87-7684-628-2 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017