DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Videregående uddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om videregående uddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

Læreruddannere føler sig ikke klædt godt nok på til at imødekomme læreruddannelsesreformens undervisningskrav

27.08.2015 |

Undervisere på læreruddannelsen efterlyser kompetenceløft

En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet viser, at underviserne på læreruddannelsen har behov for at opkvalificere deres kompetencer, hvis de skal leve op til kravene i læreruddannelsesreformen.

04.08.2015 |

Ansigtsløs europæisk styring af de videregående uddannelser

Uden den store offentlige debat styrer Bologna-processen og EU udviklingen af de videregående uddannelser i Europa. Det sker gennem en veritabel eksplosion af standardisering og monitorering. Men de

10.06.2015 |

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal bl

08.06.2015 |

Ny læringsmodel giver teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-

17.02.2015 |

Lærere og sygeplejersker skal have teknologiforståelse

Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver medarbejderne ikke forberedt ordentlig på at skulle br

10.04.2014 |

Behøver anatomibøger være uforståelige og svære at læse? Lingvistisk bearbejdning af fagtekster og dens effekt på læring

Mange studerende oplever det som et mindre onde at kæmpe sig igennem til tider tørre, kedelige og uvedkommende fagtekster. Indlæringen bliver overfladisk, og læseglæden daler hurtigt. Ny forskning kom

Ny ph.d.-afhandling fra AU dokumenterer hvilke pædagogiske og didaktiske tiltag og metoder, der øger koblingen mellem teori og praksis på professionsbacheloruddannelserne.

24.02.2014 |

Refleksion skaber sammenhæng mellem teori og praksis på professionsuddannelserne

En ny ph.d.- afhandling fra Aarhus Universitet undersøger, hvordan en række pædagogiske og didaktiske strategier kan skabe bedre sammenhæng mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.

Cathrine Hasse er netop blevet udnævnt til professor på Aarhus Universitet. Torsdag d. 20. februar holder hun sin tiltrædelsesforelæsning om posthumane læreprocesser i en verden, hvor teknologien spiller en stadig større rolle.

13.02.2014 |

Teknologiudviklingen kalder på nye læringsteorier

Teknologien vender op og ned på vores vaner, uddannelsessystem og arbejdsliv. Hvilken betydning har det for os som mennesker? Ifølge den nyudnævnte professor ved Aarhus Universitet Cathrine Hasse kan

Australske børn undervises i "proportional reasoning". På et år har de lært det, de normalt lærer i løbet af to år.
Annette Hilton, lektor ved Aarhus Universitet, har netop vundet EAPRIL prisen for et projekt, der klæder matematiklærere på til at undervise elever i "proportional reasoning."

13.12.2013 |

AU-forsker vinder pris for nytænkende uddannelsesforløb for matematiklærere

Australsk AU-forsker har netop modtaget en pris for et forskningsprojekt, der sætter fokus på samspillet mellem teori og praksis i uddannelsesforløb for matematiklærere.

01.11.2013 |

Studerende fra Balkan møder dansk uddannelseskultur

Studerende fra Serbien og Montenegro var for nylig på studietur til Aarhus Universitet for at studere det danske uddannelsessystem. De blev bl.a. klogere på, hvordan den skandinaviske kultur og velfæ

25.06.2013 |

Hvordan uddanner man til deltagelse i bæredygtig udvikling?

For første gang udbyder et dansk universitet undervisning, der tager fat om de pædagogiske udfordringer i forbindelse med bæredygtig udvikling.

03.06.2013 |

Indsats i gymnasiet kan mindske frafald på universiteterne

Hvorfor dropper så mange studerende fra studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport konkluderer, at indsatsen skal starte i gymnasiet, da en stærk faglig baggrund fra ungdomsuddannel

22.05.2013 |

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) kæmper folkeskolens kamp

Mange lærere vælger at videreuddanne sig på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Her kan de vælge mellem en række fag – blot vælger de ikke de rigtige fag, lyder kritikke

07.05.2013 |

Der er langt fra teori til praksis på læreruddannelsen

Lærerstuderende har svært ved at koble teori og praksis, fordi de møder en helt anden logik, når de er i praktik, end den de kender fra læreruddannelsens teoretiske del. Men der er inspiration at hent

21.12.2012 |

Nye lærere mangler specialpædagogiske kompetencer

Danske nyuddannede lærere halter bagefter deres kolleger i Finland og Canada, når det gælder specialpædagogiske kompetencer. Det viser en ny komparativ undersøgelse fra Aarhus Universitet. Derfor skal

04.12.2012 |

Lærere og sygeplejersker skal koble teknologi og faglighed

Skoler og hospitaler investerer massivt i teknologi, men det sker hovedkulds uden nogen klar plan for, hvordan lærere og sygeplejersker skal koble teknologien til praksis. Sådan lyder meldingen fra en

15.11.2012 |

Hvorfor dropper mange unge ud af universiteterne? – ny kortlægning klar

Frafald på universiteterne er et udbredt problem i hele Europa. Men hvorfor falder de unge fra, og hvad kan universiteterne gøre for at forhindre frafaldet? Det har Dansk Clearinghouse for Uddannelses

08.10.2012 |

Aarhus Universitet i spidsen for globalt projekt om universitetsreformer

Aarhus Universitet står i spidsen for et globalt uddannelsesnetværk for ph.d.-studerende, der skal sammenligne og nytænke universitetsreformer i Europa, Asien, Australien og New Zealand. De unge forsk

04.09.2012 |

Forskere efterlyser bedre teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation sætter fokus på de udfordringer lærere og sygeplejersker møder i samspillet med ny teknologi i deres arbejdsliv. Projektet viser, at der er brug for nye og bedre uddan

30.03.2012 |

Hvorfor dropper mange unge ud af universiteterne?

Er de studerende ikke klædt fagligt godt nok på? Har de ingen penge? Eller er der bare andre attraktive tilbud? Det er nogle af de spørgsmål, som Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) ved

Viser resultater 21 til 40 ud af 43

Forrige 1 2 3 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om unge, der frafalder universitetet. Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange

Har pædagogikken fået storhedsvanvid?

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens rolle. Pædagogik og uddannelse er politikernes patentløsning på næsten alle tidens store udfordringer

I skyggen af store reformer

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse

Tre bud på bedre employability: 3. Myten om ubrugelige humanister

01.09.2012Aarhus Universitet indfører profilfag med tværfaglige projekter, der ruster kommende humanister til et arbejde. For i dag er viden og dannelse ikke nok, akademikere skal også kunne omsætte deres fagli

»Vi overuddanner«

01.09.2012Der er gået inflation i akademiske uddannelser. Ledigheden blandt akademikere er stigende, og flere tager job, de er overkvalificerede til. Lektor Niels Rosendal Jensen mener, det handler om overuddan

Angsten for arbejdsmarkedet styrer studiet

01.09.2012Employability er uddannelsessystemets fremherskende mantra. De nye studerende er Generation Job med et skarpt fokus på erhverv, og dimittenders beskæftigelsesgrad bliver en stadigt vigtigere målsætnin

Jagten på personlig branding

01.06.2012Unge studerende jagter det gode cv for at kunne skille sig ud. Men det er ikke kun de unges ansvar at gøre sig attraktive for erhvervslivet. Universiteterne har et ansvar for at forbinde studiernes fa

Brugerne sprænger universitetets mure

01.03.2012Ny viden opstår ikke bare bag universitetets mure, men også i klasseværelser. Studerende og brugere af uddannelsesforskning spiller en stadig større rolle for videnproduktion, og det får brugerdreven

Innovation - Tidens politiske buzz-word

01.09.2011I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.

Fremtidens uddannelsessystem kalder på ’U-turns’

01.09.2011Hvordan ser det innovative uddannelsessystem ud, der skal ruste de studerende og vores samfund til at klare fremtidens uforudsigelige udfordringer? Asterisk har talt med Claus Otto Scharmer, manden ba

Er frygten for Kina vores eneste håb?

01.03.2011Man siger, at håbet er lysegrønt, men i det 21. århundrede er håbet rødt som riget i midten. Mens optimismen vinder frem i Asien med Kina som bannerfører, er Vesten ramt af frygt, og det forplanter si

Min danske drøm

01.09.2010Unge indvandrerkvinder stormer ind på gymnasierne og derfra videre til universiteterne. De unge kvinder er ikke bare mønsterelever, men også mønsterbrydere. Hvorfor når de så langt?

En dansk læreruddannelse under internationalt niveau?

01.06.2010I Danmark snakker vi på 17. år om at undervisningsdifferentiere. I førende vidennationer som Canada og Singapore gør de det bare. Professor Jens Rasmussen forklarer, hvorfor det bliver ved snakken i D

Nationalstaten taber kampen om eliteuddannelser

01.06.2010De danske universiteter vil med i kampen om eliteuddannelser, men ryger ind i et dilemma mellem brugerbetaling og det danske gratisprincip. Meget tyder på, at der kommer mere brugerbetaling, fortæller

Drømmen om den perfekte målestok

01.06.2010Uddannelsespolitikere og -forskere drømmer om at skabe en international målestok og fælles standarder for uddannelse. Tre DPU-forskere diskuterer fordele og ulemper ved, at de nationale uddannelsessys

Et fornyet uddannelsessystem er nøglen til dansk succes

01.04.2010Skal det danske vidensamfund klare sig i den internationale konkurrence, kræver det opgør. Opgør med barrierer i uddannelsessystemet, opgør med professionsmonopoler og anerkendelse af realkompetencer.

Eliten modstår massens indtog på universitet

01.04.2010Gennem årtier har elitens børn fået universitetsuddannelser, der fungerede som forsikringer om at forblive en del af samfundets øverste lag. Men hvad gør eliten for at forblive elite, når den skal del

Hvem bliver morgendagens elite?

01.04.2010Bare fordi du er født med en guldske i munden, er du ikke sikret en plads blandt morgendagens elite. Vidensamfundet kræver mangfoldighed og krøllede hjerner, og det udfordrer de gængse vinder- og tabe

Viser resultater 21 til 38 ud af 38

Forrige 1 2

Rapporter og e-bøger

Ph.d. afhandlinger

2015

  • Ann-Thérèse Arstorp: Teknologi på læreruddannelsen – en forestillet eller en realiseret praksis?
    En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau.
    Hent afhandling
  • Gertrud Lynge Esbensen: At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - En pædagogisk antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds
    Hent afhandling
  • Anne Katrine Kamstrup: Teori og praksis som fænomener - En empirisk analyse af hvordan teori og praksis bliver til på lærer- og diplomingeniøruddannelsen
    Hent afhandling
  • Jan Jaap Rothuizen: På sporet af pædagogisk faglighed - Pædagoguddannelsens deltagelse i det pædagogiske project
    Hent afhandling
  • Sofie Sauzet: Versioner - Diffraktive analyser af tværprofessionalismens tilblivelse som fænomen i professionshøjskolen
    Hent afhandling
  • Hanne Balsby Thingholm: Didaktiske læremidler som kobling mellem teori og praksis i læreruddannelsen?
    Hent afhandling

Working Papers on University Reform

Working Paper 27: Mapping the Integrity Landscape: Organisations, Policies, Concepts By Rachel Douglas-Jones and Susan Wright, October 2017

Working Paper 26: 
Translating ‘research integrity’ into policy and practice – HEIs leaders as political and academic mediators 
By Lise Degn, October 2017

Working Paper 25:
The mobile academic - A survey of mobility among Marie Skłodowska-Curie doctoral fellows
By Lisbeth Kristine Walakira and Susan Wright

Working Paper 24:
Research Assessment Systems and their Impacts on Academic Work in New Zealand, the UK and Denmark - Summative Working Paper for URGE Work Package 5
By Susan Wright, Bruce Curtis, Lisa Lucas and Susan Robertson, April 2014

Working Paper 23:
Shooting Arrows – Disruptions, Intersections and Tracing Lines in Gender Research
By Kirsten Locke, April 2014

Working Paper 22:
European Coordination and Globalisation - Summative Working Paper for URGE Work Package 3
By Roger Dale , March 2014

Working Paper 21:
Methodologies For Studying University Reform and Globalization: Combining Ethnography and Political Economy
By: Cris Shore and Miri Davidson (et al.), March 2013

Working Paper 20:
Globalisation and Regionalisation in Higher Education: Toward a New Conceptual Framework
By: Susan Robertson et al., February 2012

Working Paper 19:
Academic Autonomy and the Bologna Process
By: Stavros Moutsios, February 2012

Working Paper 18:
The European Particularity
By: Stavros Moutsios, February 2012

Working Paper 17:
Researching Academic Agency in the Cultural Production of Indigenous Ideology in New Zealand Universities
By: Elizabeth Rata, April 2011

Working Paper 16:
FOLLOW THE MONEY. An interim report on Danish University funding prepared for Dansk Magisterforening
By: Rebecca Boden and Susan Wright, October 2010

Working Paper 15:
Collegialism, Democracy and University Governance - The Case of Denmark
By: Hans Siggaard Jensen, July 2010

Working Paper 14:
The Organisation of the University
By: Hans Siggaard Jensen, May 2010

Working Paper 13:
Recent Higher Education Reforms in Vietnam: The Role of the World Bank
By: Que Anh Dang, ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning, International Research Policy Office, DPU, October 2009

Working Paper 12:
Forandringsprocesser i akademia. En empirisk undersøgelse af medarbejderperspektiver på en fusionsproces i anledning af universitetsfusionerne
By: Gertrud Esbensen, September 2009

Working Paper 11:
Polishing the Family Silver. Discussions at Roskilde University Centre in Advance of the 2003 University Law
By: Nathalia Brichet, ph.d. student, August 2009

Working Paper 10:
Becoming and Being: University Reform, Biography and the Everyday Practice of Sociologists
By: Nicola Spurling, June 2009

Working Paper 9:
Measurements and Distortions - a Review of the British System of Research Assessment
By: Susan Wright, June 2008

Working Paper 8:
Will Market-based ventures substitute for government funding? - theorizing university financial management
By: Dr. Penny Ciancanelli, May 2008

Working Paper 7:
Women in Academia - Women's career paths in the social sciences, in the context of Lund University and Swedish higher education (pdf)
Susan Wright, October 2007

Working Paper 6:
'After Neoliberalism'? The reform of New Zealand's university system (pdf)
Cris Shore, June 2007

Working Paper 5:
Who Speaks for the University? Legislative frameworks for Danish university leadership 1970-2003 (pdf)
Jakob Williams Ørberg, May 2007

Working Paper 4:
An Insight into the Ideas Surrounding the 2003 University Law - Development contracts and management reforms (pdf)
Peter Brink Andersen, November 2006

Working Paper 3:
Histories of RUC - Roskilde University Centre (pdf)
Else Hansen, November 2006

Working Paper 2:
Trust in Universities - Parliamentary debates on the 2003 university law (pdf)
Jakob Williams Ørberg, October 2006

Working Paper 1:
Setting Universities Free? The background to the self-ownership of Danish universities (pdf)
Jakob Williams Ørberg, July 2006

Rapporter om vejledning

Kollektiv Akademisk Vejledning - en introduktion

Helle Merete Nordentoft, Kristina Mariager-Anderson og Anne Smedegaard

84 sider * ISBN: 978-87-7684-706-7 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Rapporter om professionsbachelor-uddannelserne

Læreruddannerkompetencer. En undersøgelse af danske læreruddanneres kompetencer og behov for kompetenceudvikling

Jens Rasmussen, Elsebeth Fjord Pedersen, Vibe Thorndal Stafseth

DPU, Aarhus Universitet 2015


Ekspert i Undervisning Rapport over første år i et forsknings- og udviklingsarbejde vedrørende samspillet mellem teori og praksis i læreruddannelsen (kort version)

Jens Rasmussen Per Fibæk Laursen Søren Kruse Tine Hedegaard Bruun Hanne Thingholm

DPU, Aarhus Universitet 2009


Rapporter om brobygning i professionsbacheloruddannelserne:

Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne 

Sammenfattende rapport af Lisbeth Haastrup, Cathrine Hasse, Torben Pilegaard Jensen, Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Per Fibæk Laursen og Trine Kløveager Nielsen, 2013


Forbløffende Praksisser & Håndbog i gør-det-selv 

Interventionsrapport I og håndbog i Forbløffende Praksisser. Af Cathrine Hasse, Lene Storgaard Brok, Helle Bjerg, Anne Katrine Kamstrup, Winnie Fossdal, Pernille Rosenbæk, 2013


4 rapporter om 4 interventioner i 4 professioner - Ingeniører, lærere, sygeplejesker & pædagoger, Forbløffende Praksisser

Interventionsrapport II, III, IV & V Af Anne Katrine Kamstrup, Per Fibæk Laursen, Merete Munkholm, Pernille Rosenbæk & Lene Storgaard Brok, 2013


Mødesteder i professionsuddannelserne

Delrapport fra den kvalitative del af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsuddannelserne, Lisbeth Haastrup. 2013


Bridging The Gap - Afrapportering af en kvalitativ undersøgelse af teori-praksis relationer i Læreruddannelsen

Rapport af Helle Bjerg UCC & Lisbeth Haastrup DPU, Aarhus Universitet, 2014


Brobygning mellem teori og praksis. Forskningskortlægning

Arbejdspapir af Trine Kløveager Nielsen, 2012



Rapporter om studerende og undervisning ved videregående uddannelser i Danmark

Hent forskningsrapporter som gratis e-bøger:

Navigating in Higher Education – NiHE. Et blik fra studerende og undervisere på faglige,sociale og personlige perspektiver på undervisningen

Hanne Balsby Thingholm, David Reimer, Tina Bering Keiding, Jane Lisbeth Due og Emil Smith

53 sider * ISBN 978-87-7684-695-4 * Udgivet af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) i samarbejde med DPU, Aarhus Universitet, 2016


Studerende i en fremdriftstid. Prioriteter, valg og dilemmaer set i lyset af fremdriftsreformen

Laura Louise Sarauw og Simon Ryberg Madsen

82 sider * ISBN 978-87-7684-732-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Rapporter fra Clearinghouse:

Evidence on Dropout Phenomena at Universities

Malene Rode Larsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Michael Søgaard Larsen

53 sider * ISBN 978-87-7684-916-0 * Danish Clearinghouse for Educational Research, Department of Education, Aarhus University 2013


Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done by the Universities to Prevent or Reduce it? A systematic review

Michael Søgaard Larsen, Kasper Pihl Kornbeck, Rune Müller Kristensen, Malene Rode Larsen og Hanna Bjørnøy Sommersel

235 sider * ISBN 978-87-7684-917-7 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2013


A Research Mapping of Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done at Universities to Prevent or Reduce it?

Michael Søgaard Larsen Kasper Pihl Kornbeck Rune Müller Kristensen Malene Rode Larsen

159 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012


Working papers

Faciliterede studiegrupper for nye studerende. Evaluering af et initiativ på DPUs kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi i efteråret 2009

Hanne Kirstine Adriansen, Ib Ravn & Nina Tange

13 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010


Using facilitated study groups to improve student retention

Hanne Kirstine Adriansen og Lene Møller Madsen

25 sider * ISBN: 978-87-7430-191-2 * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2010


Facilitering af studiemiljø. Evaluering af et pilotprojekt på DPUs kandidatuddannelse i Pædagogisk Psykologi i foråret 2009

Ib Ravn og Hanne Adriansen

16 sider * Working Paper udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, Institut for Læring, Organisation og Læring, 2009

Forskningsartikler online

The Rule of Mimetic Desire in Higher Education: Governing through naming, shaming and faming

British Journal of Sociology of Education. Volume 37, Issue 1

Katja Brøgger, 2016

 

The Ghosts of Higher Education Reform: On the organisational processes surrounding policy borrowing

Globalisation, Societies and Education

Katja Brøgger, 2014