DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Matematikundervisning

Viden og værktøjer om matematikundervisning

Nyhedshistorier fra DPU

08.12.2020 |

Markant tilbagegang for danske elevers matematikkundskaber

Danske elevers gennemsnitlige færdigheder i matematik er blevet ringere, de er blevet mindre glade for faget, og betydningen af negativ social arv er ikke blevet mindre siden 2015. Det viser den internationale undersøgelse TIMSS 2019, der netop er blevet offentliggjort af DPU, Aarhus Universitet. Forskere advarer om et alvorligt dannelsestab, hvis…

13.12.2019 |

Nyt Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning

Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.

04.06.2019 |

Digitale læremidler: Fra ABC til WWW

De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU’s magasin Asterisk.

01.05.2017 |

Fælles Mål kan skabe retning i undervisningen for både lærere og elever

Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal arbejde med i løbet af året. Arbejdet med Fælles Mål kan styrke evalueringer, teamsamarbejde og skabe fokus for eleverne. Men Fælles Mål er også forbundet med en række udfordringer, og nogle lærere…

29.11.2016 |

Danske 4. klasseelever er bedre end gennemsnittet til matematik og natur/teknologi

En ny undersøgelse af 4. klasseelevers præstationer i fagene matematik og natur/teknologi viser, at danske elever klarer sig godt internationalt set, og at vi i Danmark har mange elever, der er meget dygtige til matematik. Men den negative sociale arv er fortsat stærk, og lærerne oplever mere støj og flere forstyrrelser i undervisningen.

03.03.2016 |

Elevers skæve opfattelser af matematik skal ændres

Matematik – det er da kedeligt og svært. Sådan har generationer af skole-og gymnasieelever haft det med ligninger, funktioner og brøker. Men ved at inddrage matematikkens levende historie i undervisningen, kan lærerne ændre elevernes opfattelse af faget, lyder det fra Uffe Thomas Jankvist, der netop er blevet udnævnt til professor MSO i…

04.02.2015 |

Speciel matematikindsats til både svage og stærke elever

I matematikundervisningen skal både de svage og de stærke elever udfordres og støttes, så de kan blive så gode til matematik som muligt. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet og Metropol har derfor sat et projekt i gang, hvor udvalgte elever på 41 skoler i hele landet er blevet tilbudt undervisning ud fra en særlig tilgang.

10.03.2014 |

Intensivt læringsforløb løfter fagligt svage drenge

Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.

13.12.2013 |

AU-forsker vinder pris for nytænkende uddannelsesforløb for matematiklærere

Australsk AU-forsker har netop modtaget en pris for et forskningsprojekt, der sætter fokus på samspillet mellem teori og praksis i uddannelsesforløb for matematiklærere.

03.12.2013 |

Matematikvanskeligheder under lup

Matematiklærere og forskere fra hele Norden mødtes ved en tredages konference for at blive klogere på matematikvanskeligheder og hvilke indsatser der virker.

14.06.2013 |

Teknologi i matematikundervisningen – hvad er der nyt, hvad virker?

Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år beskæftiget sig indgående med, hvilke effekter undervisningsteknologi har på folkeskole- og gymnasieelevers matematiske præstationer.

11.12.2012 |

Danske 4. klasse-elever rykker op i top 5 for læsning

Danske elever i 4. klasse læser bedre end i 2006. Fremgangen betyder, at Danmark nu ligger på en delt femteplads på verdensplan. Der er i dag færre svage læsere, men vi kan stadig blive bedre. Det går også fremad for eleverne i matematik og natur/teknik – kun otte lande ligger over Danmark.

14.12.2010 |

Myter og fakta i PISA 2009 om skolestørrelse og elevernes præstationer

Tal fra PISA-undersøgelsen 2009, der blev offentliggjort i begyndelsen af december, viser, at danske skoleelever lærer at læse bedre på de store skoler, men til gengæld er de ikke helt så gode til matematik.

Artikler fra magasinet Asterisk

Piger klarer sig jo ikke så godt i matematik, vel?

02.12.2019Kulturen i klasserummet, forventninger og kønsstereotyper er afgørende for, hvordan piger præsterer i matematik og naturvidenskab. Det bliver ofte en selvopfyldende profeti. Nyt projekt undersøger sko

Fordi computeren siger det

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om computere som autoritet. IT-løsninger risikerer at give elever svaret for hurtigt. Derved mister eleverne forståelsen

Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om matematik i uddannelsessystemet. Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik

Farvel og tak til naturfagene

01.12.2011Lektor Helene Sørensen takker af efter 24 års arbejde for at fremme interessen for natur og teknik, særligt blandt pigerne. Hun går på pension, men det sker med en vis portion vemod, mest fordi »ingen

Den globale uddannelsesmeter

01.06.2010"Denne 'uddannelsesmeter' vil på sigt vise sig at være lige så robust - og lige så brutal og unuanceret - som markedets møntfod. For ingen vil vel mene, at penge er et dækkende udtryk for et menneskes

Viden på video

2020

2018

 

2017

PISA-matematik. Konference 8. maj 2017

2016

2015

2014

2013

Temanummer af Cursiv om matematikundervisning

CURSIV #18/2016. Tema: Special Needs in Mathematics Education

Rapporter om undervisningsdifferentiering i dansk og matematik

Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov Vol. 1

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet, 2014


Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov. Vol. 2 - Bilag

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet, 2014