CURSIV er en peer-reviewed skriftserie om uddannelsesvidenskab, pædagogik, didaktik og læring, som blev udgivet af DPU indtil 2016.
CURSIV kan downloades gratis i pdf-format.
Ellen Krogh og Sven-Erik Holgersen (red)
Forord
Ingrid Carlgren
Att kunna eller låtsas kunna
Peter Hobel
Læringsmål og sammenlignende skrivedidaktik
Jens Dolin
Idealer og realiteter i målorienteret undervisning
Jeppe Bundsgaard
Er dansk (stadig) et dannelsesfag?
Morten Misfeldt & Andreas Lindenskov Tamborg
Læringsmålstyret undervisning og målforståelser
Ane Qvortrup
En didaktisk begrundelse for læringsmålsorienteret undervisning
Jesper Bremholm
Læringsmål i literacyperspektiv
Susana S. Fernández
De nye læringsmål og dannelsesbegrebet fra fremmedsprogsfagenes perspektiv
Anders Stig Christensen
Konsekvenser af kompetencer – belyst ud fra samfundsfagdidaktikken
Sven-Erik Holgersen
Læringsmålstyring eller dannelsesorientering?
Morten Rask Petersen
Styrer målet eller bliver målet styret i naturfagsundervisningen?
Dorthe Carlsen & Rune Hansen
Målforståelser
Per Fibæk Laursen
Keld Skovmand, 2016: Uden mål og med – forenklede Fælles Mål?
Sven-Erik Holgersen
Alexander von Oettingen (red.) 2016: Almen dannelse. Dannelsesstandarder og fag
Henning Eichberg
John Holten-Andersen, 2016: Sprogets magt – magtens sprog. Et forsvar for sansernes verden
Lena Lindenskov (red)
Lena Lindenskov
Introduction
Ann Gervasoni
Longitudinal Progress of Australian Six-Year-Old Students Who Participated in a Mathematics Intervention Program
Marie-Pascale Noël, Laurence Rousselle, & Alice De Visscher
Both Specific and General Cognitive Factors Account for Dyscalculia
Ingemar Karlsson
Special and Specific Educational Needs in School Mathematics
Jónína Vala Kristinsdóttir, Dóróþea Reimarsdóttir, & Hafdís Guðjónsdóttir
"There Is Always Something New After Nine" – Action Research as a Mode for Teachers to Develop a Tool for Analysing Their Pupils’ Numeracy Skills
Maria Christina Secher Schmidt
Mathematics Difficulties and Classroom Leadership – A Case Study of Teaching Strategies and Student Participation in Inclusive Classrooms
Helena Roos
Inclusion in Mathematics – The Impact of the Principal
Anette Bagger
Student Equity vs Test Equality? – Support During Third Graders’ National Tests in Mathematics in Sweden
Pernille Bødtker Sunde & Pernille Pind
Comparison of Two Test Approaches for Detecting Mathematical Difficulties
Kaisa Kanerva & Minna Kyttälä
Specific Training of Working Memory and Counting Skills in Kindergarten
Ingemar Holgersson, Wolmet Barendregt, Elisabeth Rietz, Torgny Ottosson, & Berner Lindström
Can Children Enhance Their Arithmetic Competence by Playing a Specially Designed Computer Game?
Lisser Rye Ejersbo
Number Sense as the Bridge to Number Understanding
About the Authors
Previous Issues
Karen Bjerg Petersen (red)
Karen Bjerg Petersen
Om Perspektiver på inklusion
Susan Tetler
Inklusion – som teoretisk begreb og pragmatisk bestræbelse
Berit H. Johnsen
Fra internasjonale prinsipper henimot inkluderende praksisser i skolen
Line M. Laursen & Karen Bjerg Petersen
Elevperspektiver på inklusion – Fra specialskole til almenskole
Thomas Hylland Eriksen
Alna mellom drabantbygd og hypermangfold
Ivar Morken
Den besværlige kategoriseringen
Claus Haas
Grønlænderes og minoriteters kulturarv i den statslige skole- og
erindringspolitik
Ulf Dalvad Berthelsen & Karen Bjerg Petersen
Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten
Jørn Bjerre
Inklusion: Fra sociologisk begreb til performativ selvmodsigelse
Morten Timmermann Korsgaard
Indespærring eller frigørelse
– Hannah Arendt om inklusionspolitik og pædagogik
Anders Kruse Ljungdalh
Velfærdspolitiske rationaler i arbejdet med børn og unge
Frans Ørsted Andersen
Inklusion af marginaliserede drenge
– Følgeforskning til Drengeakademiet
Karen Bjerg Petersen
Inklusion af utilpassede og sårbare unge
– Om Anholt-projektet og alternative pædagogiske interventionsformer
Lea Lund
Inklusionspædagogik – et didaktisk grundvilkår på VUC
Maj Sofie Rasmussen
Passion som katalysator for inklusion og engagement?
Laura Mørk Emtoft
Fra inkluderende undervisning til inkluderende praksisfællesskaber
– IT-perspektiver på inklusion
Om forfatterne
Tak til årets peer reviewere
15 - Voluntary Work and Youth Unemployment
14 - Evidence and Evidence-based Education in Denmark
13 - Sammenlignende fagdidaktik 3
12 - Didaktiske destinationer - 12 bidrag til danskfagets didaktik
11 - Pædagogisk Neurovidenskab
10 - Didaktik og socialisering i dagtilbud og indskoling
9 - Sammenlignende fagdidaktik 2
7 - 2011: Sammenlignende fagdidaktik
5 - 2010: Børn, mad og bevægelse i et sundhedspædagogisk perspektiv
4 - 2009: Krop, kultur og kundskaber