Tema: Inklusion
Redaktør af dette nummer: Karen Bjerg Petersen (red)
Udgivet: 2015
Karen Bjerg Petersen (red)
Om Perspektiver på inklusion
Susan Tetler
Inklusion – som teoretisk begreb og pragmatisk bestræbelse
Berit H. Johnsen
Fra internasjonale prinsipper henimot inkluderende praksiser i skolen
Line M. Laursen & Karen Bjerg Petersen
Elevperspektiver på inklusion – Fra specialskole til almenskole
Thomas Hylland Eriksen
Alna mellom drabantbygd og hypermangfold
Ivar Morken
Den besværlige kategoriseringen
Claus Haas
Grønlænderes og minoriteters kulturarv i den statslige skole- og
erindringspolitik – fra inklusion til forglemmelse
Ulf Dalvad Berthelsen & Karen Bjerg Petersen
Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten
– En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser
Jørn Bjerre
Inklusion: Fra sociologisk begreb til performativ selvmodsigelse
Morten Timmermann Korsgaard
Indespærring eller frigørelse
– Hannah Arendt om inklusionspolitik og pædagogik
Anders Kruse Ljungdalh
Velfærdspolitiske rationaler i arbejdet med børn og unge
Frans Ørsted Andersen
Inklusion af marginaliserede drenge
– Følgeforskning til Drengeakademiet
Karen Bjerg Petersen
Inklusion af utilpassede og sårbare unge
– Om Anholt-projektet og alternative pædagogiske interventionsformer
Lea Lund
Inklusionspædagogik – et didaktisk grundvilkår på VUC.
En undersøgelse af hvordan VUC-lærere oplever og håndterer diversiteten
Maj Sofie Rasmussen
Passion som katalysator for inklusion og engagement?
Laura Mørk Emtoft
Fra inkluderende undervisning til inkluderende praksisfællesskaber
– IT-perspektiver på inklusion
Om forfatterne
Tak til årets peer reviewere
Tidligere udgivelser