Tema: Sammenlignende fagdidaktik 2
Redaktør af dette nummer: Ellen Krogh & Frede V. Nielsen (red.)
Udgivet: Juni 2012
Ellen Krogh & Frede V. Nielsen
Forord
Frede V. Nielsen
Fagdidaktik som integrativt relationsfelt
Sigmund Ongstad
Komparativ fagdidaktikk? Eksempler, hypoteser og forutsetninger
Ellen Krogh
Det sammenlignende fagdidaktiske projekt
Aase H. Bitsch Ebbensgaard
Historiedidaktik som metakognition – udspil til komparativ fagdidaktik
Torben Spanget Christensen
Samfundsfag – en uddifferentiering i og en udfordring til historiefaget
Frederik Pio
Musikfaget mellem læring og forældelsespres. På vej mod en mere teknisk uddannelseskultur?
Nikolaj Frydensbjerg Elf
Giver det mening at forske i ’kulturfag’? På vej mod et studie af skrivning i dansk og engelsk i en
gymnasiekontekst
Peter Hobel
Når innovation og fagligt samspil sætter fag under pres. Et casestudie
Leon Dalgas Jensen
Historiefagets og samfundsfagets didaktisering
Harry Haue
To fag i et symbiotisk konkurrenceforhold
Karen Borgnakke
Fagdidaktisk forskning - mellem punkt 0-diskussioner, x-faktorer og kulturbegreber
Jens Jørgen Hansen
Fagdidaktiske diskurser: fagdidaktik som videnskab, som politisk diskurs og som praksisvejledning
Helle Munkholm Davidsen
Fagdidaktikkens autonomi
Tina Høegh
Og flere dikotomier: den bekymrede og den konstruktive? Eller: Vi kan bare tage udgangspunkt i praksis!
Sven-Erik Holgersen
Frede V. Nielsen, professor i musikpædagogik. Hilsen og hyldest