DPU

Aarhus Universitets segl

CURSIV #9 2012

Sammenlignende fagdidaktik 2

Tema: Sammenlignende fagdidaktik 2
Redaktør af dette nummer: Ellen Krogh & Frede V. Nielsen (red.)
Udgivet: Juni 2012

Indholdsfortegnelse:

Ellen Krogh & Frede V. Nielsen
Forord

Frede V. Nielsen
Fagdidaktik som integrativt relationsfelt

Sigmund Ongstad
Komparativ fagdidaktikk? Eksempler, hypoteser og forutsetninger

Ellen Krogh
Det sammenlignende fagdidaktiske projekt

Aase H. Bitsch Ebbensgaard
Historiedidaktik som metakognition – udspil til komparativ fagdidaktik

Torben Spanget Christensen
Samfundsfag – en uddifferentiering i og en udfordring til historiefaget

Frederik Pio
Musikfaget mellem læring og forældelsespres. På vej mod en mere teknisk uddannelseskultur?

Nikolaj Frydensbjerg Elf
Giver det mening at forske i ’kulturfag’? På vej mod et studie af skrivning i dansk og engelsk i en
gymnasiekontekst

Peter Hobel
Når innovation og fagligt samspil sætter fag under pres. Et casestudie


Kommentarartikler

Leon Dalgas Jensen
Historiefagets og samfundsfagets didaktisering

Harry Haue
To fag i et symbiotisk konkurrenceforhold

Karen Borgnakke
Fagdidaktisk forskning - mellem punkt 0-diskussioner, x-faktorer og kulturbegreber

Jens Jørgen Hansen
Fagdidaktiske diskurser: fagdidaktik som videnskab, som politisk diskurs og som praksisvejledning

Helle Munkholm Davidsen
Fagdidaktikkens autonomi

Tina Høegh
Og flere dikotomier: den bekymrede og den konstruktive? Eller: Vi kan bare tage udgangspunkt i praksis!

Om forfatterne

 

Sven-Erik Holgersen
Frede V. Nielsen, professor i musikpædagogik. Hilsen og hyldest