Tema: Positioner i danskfagets didaktik Redaktør af nummeret: Jeppe Bundsgaard Udgivet: Marts 2008 Redaktørens manchet Dette nummer af skriftserien Cursiv har vi valgt at kalde 'Positioner i danskfagets didaktik'. Det er blevet til i forlængelse af en foredragsrække afholdt af Forskningsenheden for tekstpædagogik, sprog og kommunikation ved DPU. Intentionen med foredragsrækken var at give studerende og andre interesserede indblik i aktuelle positioner og forskning blandt enhedens medlemmer i forhold til danskfagets kerneområder: Litteratur, sprog og kommunikation. Rammen er fagdidaktisk forskning i faget dansk (i grundskolen såvel som i gymnasieuddannelserne). Positioner i danskfagets didaktik ligger i forlængelse af antologien "Perspektiver på dansk" (DPUs forlag 2004). Indholdsfortegnelse Mads Th. Haugsted Udvikling af mundtlig kommunikativ kompetence gennem it? - Eller "Chatten og musen" Signe Pildal Hansen Hvordan værdsættes personen i teksten i det gymnasieskriftlige? Anne Holmen Dansk som andetsprog i den flerkulturelle skole Gitte Holten Ingerslev The narratives of a multicultural classroom - A writing project and its unexpected outcome Bente Meyer & Helle Rørbech Litteraturlæsning i det senmoderne Helle Rørbech Mærkværdiggørelse som en litteraturpædagogisk strategi |