Tema: Sammenlignende fagdidaktik Redaktør af dette nummer: Ellen Krogh & Frede V. Nielsen (red.) Udgivet: Juli 2011 Teksterne i dette emnenummer af Cursiv handler om fagdidaktik i et sammenlignende perspektiv og de er baseret på et symposium om samme emne afholdt på DPU 25-26. november 2010. Symposiet om sammenlignende fagdidaktik har til formål at samle fagdidaktiske forskere inden for de almene uddannelsers centrale fagområder, dels for at etablere dialog mellem danske fagdidaktiske miljøer og dels for at undersøge de forskningsmæssige muligheder i en sammenlignende fagdidaktik.
Symposium nr. 2 om sammenlignende fagdidaktik er planlagt til at finde sted på SDU den 24. og 25. november 2011. Indholdsfortegnelse Frede V. Nielsen Sammenlignende fagdidaktik: Genstandsfelt, perspektiver og dimensioner Ellen Krogh Undersøgelse af fag i et fagdidaktisk perspektiv Peter Kaspersen Kommunikationsformer som didaktisk kategori Mie Buhl Billeder og visualiseringer i et fagligt tværgående didaktisk perspektiv Sven-Erik Holgersen Færdighedsdimensionen - færdighed og kropsligt betinget læring i sammenlignende fagdidaktik perspektiv med særligt henblik på musisk-æstetiske fag Karen Sonne Jakobsen Sprogfærdigheder - færdigheder i læreplaner for fremmedsprog i et sammenlignende fagdidaktisk perspektiv Jens Dolin Naturfagsdidaktiske problemstillinger i et fagsammenlignende perspektiv
|