DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Erhvervsuddannelser

Viden og værktøjer om erhvervsuddannelser


Nyhedshistorier fra DPU

13.05.2019 |

DPU-forskere hjælper østeuropæiske erhvervsuddannelser med at skabe bæredygtig forandringskultur

Hvordan kan man skabe en forandringskultur i en uddannelsesinstitution, så udvikling og evaluering bliver en del af den daglige praksis? Det er fokus i et nyt følgeforskningsprojekt på DPU, Aarhus Uni

Rie Thomsen (Foto: Petra Kleis)

06.03.2019 |

Ny professor MSO på DPU: Gør plads til bump på karrierevejen

Det er de sidste tre bogstaver i ordet arbejdsliv, der skal være mest fokus på i karrieren, hvis det står til nyudnævnt professor MSO i karrierevejledning, Rie Thomsen, fra DPU, Aarhus Universitet.

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uhold

22.02.2017 |

Skal jeg fortsætte, eller skal jeg droppe ud?

Hvordan kan det være, at nogle unge voksne gentagne gange vælger at afbryde uddannelser, mens andre unge med samme baggrund formår at gennemføre? Et nyt forskningsprojekt ved DPU sætter fokus på perso

04.05.2015 |

Nye pædagogiske anbefalinger skal styrke de erhvervsrettede voksenuddannelser

Hvad fremmer motivationen hos voksne, der tager en erhvervsuddannelse? Hvordan kan deres kompetencer inddrages i undervisningen? Hvad får dem til at deltage aktivt? Institut for Uddannelse og Pædagogi

11.03.2014 |

Asterisk Live: Erhvervsuddannelserne til debat

Er adgangskrav en god idé? Gør erhvervsuddannelsesreformen en forskel? Det var nogle af spørgsmålene som et engageret panel og publikum tog fat på til Asterisk Live om erhvervsuddannelsernes fremtid,

03.12.2013 |

Nyt Asterisk om håndværkets comeback

Erhvervsuddannelserne og de praktiske orienterede uddannelser har lidt et voldsomt prestigetab i det kreative vidensamfund, der snarere hylder ånden end hånden. Hvad kan vi gøre ved det? Står vi ved e

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

22.11.2011 |

Forskere får pris for undersøgelse af erhvervsuddannelser

Da Uddannelsesforbundet for første gang uddelte en pris, gik den til hele holdet af forskere på Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet. Det sker, fordi forskerne har fokus på mødet mellem

14.10.2010 |

Elever i handelsgymnasiet giver deres uddannelse topkarakterer

Elever på landets handelsgymnasier er glade for deres uddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet. De unge finder fagene spændende og meningsfulde

08.02.2010 |

Ny undersøgelse: Det store flertal af eleverne på erhvervsskolerne er tilfredse med uddannelserne

En ny landsdækkende undersøgelse bryder med myten om, at de unge kun vælger erhvervsuddannelserne, fordi de ikke tror, de kan klare gymnasiet.

Artikler fra magasinet Asterisk

Farvel til den nationale uddannelsespolitik

13.09.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Den danske uddannelsespolitik styres i stigende grad af europæiske standard

Karakterer dumper som sorteringsværktøj

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om karakterkrav. To statistikforskere vender tommelfingeren nedad til de nye karakterkrav til ungdomsuddannelser

Vejled, hvor de unge er

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om vejledning i skolen. Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet.

Unge ser skævt på fremtiden

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om de unges forventinger til uddannelser. Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad udd

Et slag for den stolte håndværker

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om det gode håndværk. Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og erh

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag. Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorl

Får håndværket comeback?

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om håndværket som fag. Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund

Er uddannelse en adgangsbillet til arbejdsmarkedet?

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om uddannelsens indflydelse på beskæftigelsen. Der er næsten global enighed om, at der er en direkte sammenhæng mellem

Tre bud på bedre employability: 2. Nye øjne på frafald

01.09.2012Unge handler fornuftigt og afklarer deres erhvervsvalg, når de shopper mellem forskellige erhvervsuddannelser. Så frafaldsproblematikken kunne mindskes, hvis man politisk tillod større fleksibilitet o

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Tidens vigtigste valg: Hvilke uddannelsesvalg skal vi træffe?

01.06.2011Politikerne er langt fra enige om, hvordan uddannelsessystemets udfordringer skal gribes an. Måske er det værd at lytte til, hvad forskerne har at sige? Asterisk tv tager fat på fire vigtige valg.

Dumt at tabe de unge

01.06.2011Vi stempler det stigende antal ufaglærte unge som ‘dumme’, mens samfundet får prædikatet ’vidensamfund’. Men det nytter ikke at pege fingre ad de unge, når det er uddannelsessystemet, der fejler.

Rapporter som e-bøger

Lokale partnerskaber for udsatte unge – på tværs af produktionsskole, virksomheder og civilsamfund

Line Lerche Mørck, Charlotte Johannsen, Karina Byskov Kristensen, David Roberto Andreasen  og Christian Christrup Kjeldsen

114 sider * ISBN:  978-87-7684-747-0  * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


 

Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


 

Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i erhvervsuddannelserne

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard

88 sider * ISBN 978-87-7684-866-8 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


 

Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


 

Teams på godt og ondt. Forventninger til og vurderinger af indførelsen af lærerteams i erhvervsuddannelsessektoren - en dokumentationsanalyse. Et bidrag til TIT-projektet Juni 2014

Ida Juul

35 sider * ISBN: 978-87-7684-817-0 * Working paper udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014


Team var svaret - men hvad var spørgsmålet? En dokumentationsanalyse af baggrunden for indførelsen af team i erhvervsskolesektoren. Et bidrag til TIT-projektet Juni 2014

Ida Juul

39 sider * ISBN: 978-87-7684-817-0 * Working paper udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014

Temanummer af CURSIV om erhvervsuddannelser

CURSIV 3/2008: Tema: Erhvervsuddannelser - mellem politik og praksis

  • Ida Juul: Erhvervsuddannelsernes fremtid
  • Peter Koudahl: Et feltanalytisk blik på de danske erhvervsuddannelser
  • Pia Cort: Transcending the Nation State
  • Ida Juul: Kontorarbejdets udvikling fra mandefag til kvindefag
  • Marianne Søgaard Sørensen: Faglig praksis i erhvervsuddannelserne
  • Vibe Aarkrog: Det hjælper ikke at være i værkstedet, når man skal lære areal og rumfang