02.06.2020 |
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskolerne er musikfaget blevet alvorligt svækket i lærer- og pædagoguddannelserne. Det påpeger en ny rapport om musikundervisningens udvikling i Danmark.
09.01.2020 |
Et stort fokus på tidlige forebyggende indsatser og sociale underretninger sætter pædagoger i daginstitutioner i en svær og samtidig helt afgørende rolle. I en ny bog forsøger forskere at ruste pædagogerne til den komplekse opgave.
06.01.2020 |
Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde. Ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet peger på det, der hæmmer og fremmer samarbejdet mellem lærere og pædagoger omkring lavtpræsterende…
Kommentar: Trøst – som greb og begreb
04.12.2020 — Pædagogikken slås hele tiden med den omstændighed, at ’den verden, vi tænker i, ikke er den samme som den verden, vi lever i’. Det bliver aldrig så tydeligt som i studiet af trøst.
Spot på ny forskning: Digitalisering er også en pædagogisk opgave
04.12.2020 — Digitale medier er blevet en integreret del af hverdagen i mange dagtilbud, og pædagogerne bruger medierne reflekteret og med omhu.
Ledelse i en coronatid: Lederen skal have blik for sine selvledende medarbejdere
04.12.2020 — Coronakrisen rammer skævt – også på arbejdspladsen. Pandemien har sat spot på medarbejdernes forskellige vilkår. Samtidig er der opstået nye måder at løse opgaverne på – ikke mindst inden for pædagogi
Dagtilbud i en coronatid: Undtagelsestilstand skabte mere nærvær
04.12.2020 — Den nye – men midlertidige – organisering i dagtilbud ved genåbningen i foråret 2020 betød blandt andet mindre børnegrupper. Det gav øget trivsel og tryghed hos børnene, og det satte gang i en positiv
Spot på ny forskning: Musikken der blev væk
15.06.2020 — Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU, A
Konsensusideal i dagtilbud sender forældre på overarbejde
13.09.2019 — Et nyt forskningsprojekt sætter fokus på samarbejdet mellem pædagoger og forældre og på det konsensusideal, som begge parter efterstræber. Men idealet bliver udfordret i de situationer, hvor børn har
12.09.2019 — Som pædagog skal du ikke kun drage omsorg for børnene, men også for dig selv. Med enkle teknikker kan pædagoger træne deres egenomsorg. Det hjælper dem til at navigere i en presset hverdag, uden at de
12.09.2019 — Pædagoger skal ikke elske børn; de skal udøve professionel omsorg. Men er det en medfødt personlig egenskab, eller kan man lære at være professionelt omsorgsfuld?
08.03.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Hvor begynder historien om Det lille barn? Og hvordan udvikler den sig hen imod vores id
Fokus på sprog i vuggestuen rykker bunden opad
08.03.2019 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. En pædagogisk tilrettelagt indsats med læsning, leg og samtaler i dagligdagens rutine- o
Asterisk live 21. oktober 2019
0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019
Pædagogprofessionens historie og aktualitet. Konference d. 9.6.2015
KIDS - Hvordan kan man måle kvalitet i daginstitutioner? Konference 13.11.2014
Ole Henrik Hansen: Emotionel relatering og modtagelse Barnet i centrum 3.12.2014
Lone Svinth: Voksen-barn samspil og læring. Barnet i centrum 3.12.2014
Christian Christrup Kjeldsen ; Niels Rosendal Jensen; Dorthe Brix; Jørn Bjerre; Dorthe Munk; Susanne Dau
DPU, Aarhus Universitet 2019
Charlotte Ringsmose og Lone Svinth
DPU, Aarhus Universitet 2019
Maria Nøhr Belling, Sara Kirkegaard, Stig Broström, Anders Skriver Jensen og Kjeld Rasmussen
DPU, Aarhus Universitet 2016
Grethe Kragh-Müller og Charlotte Ringsmose
DPU, Aarhus Universitet 2015
Charlotte Ringsmose, Grethe Kragh-Müller
Dette materiale er under samme titel oprindeligt publiceret af HPA-projektet (Handlekompetencer i pædagogisk arbejde) ved DPU, Aarhus Universitet. Oprindelig udgivet fra 2006-2007
Bente Jensen: Social arv. Om social arv, ulighed i livschancer og målgrupper og forskningsmæssige perspektiver for HPA-intervention
Bente Jensen & Mie Rasbech:Implementeringsprocesser i pædagogisk praksis. Om konkretisering af ideer i en udviklingsproces med HPA-projektet som eksempel
Bente Jensen & Mie Rasbech: Evaluering af lokale udviklingsprocesser. Om model og metodeudvikling i evalueringsperspektiv
Bente Jensen, Kirsten E. Petersen & Jakob Haahr-Pedersen:Pædagogiske læreplaner - og nye muligheder?
Niels Rosendal Jensen: Bourdieu-notatet
Frank Ebsen:Børn og unge med behov for særlig støtte. Fra 1990-2005
Frank Ebsen:Børn og unge med særlige behov - i forskning i Danmark
Pär Nygren:Socialt udsatte børn og unge i et handlekompetenceperspektiv
Pär Nygren: At udvikles ved at udvikle - en model for deltagerstyrede forandringsprocesser i HPA's udviklingsdel
Kirsten Elisa Petersen: Daginstitutioners betydning for udsatte børn - en forskningsoversigt
Helle Schjellerup Nielsen: Indsats og virkning på daginstitutioner for børn og unge - et litteraturreview
Stig Broström: Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence
Søren Langager:Socialpædagogisk arbejde på døgninstitutioner/opholdssteder med særligt henblik på udvikling af handlekompetencer
Frank Ebsen:Forskningens betydning for pædagogers praksis
Thomas Moser & Ilse Marie Mortensen:Børn og voksnes kropslighed i daginstitutioner