Afdeling for Pædagogisk antropologi og Pædagogisk psykologi
Om afdelingen
Afdelingen er en af fire afdelinger ved DPU, Aarhus Universitet og er bygget op omkring kandidatuddannelserne i Pædagogisk antropologi og Pædagogisk psykologi.
Forskerne i afdelingen indgår i en række forskningsenheder.
Bøttcher, L. (2024). Inklusion som ideologi. I E. Skibsted & M. Munkholm (red.), Specialpædagogik i et inkluderende perspektiv: Tæt på levet skoleliv (s. 40-55). Akademisk Forlag.
Hvenegård-Lassen, K., Staunæs, D. & Khawaja, I. (2024). Intersektionalitet og racegørelse. I D. Staunæs, K. Brøgger & K. Hvenegård-Lassen (red.), Performative vendinger: Introduktion til nyere feministisk teori (s. 227-242). Nyt fra Samfundsvidenskaberne.
Kousholt, D. & Madsen, C. D. (2024). Læreres samarbejde med PPR. I K. Bagge Kousholt & T. L. Mardahl-Hansen (red.), Læreren som udforskende praktiker: Pædagogisk-psykologiske perspektiver på det lærerfaglige arbejde (s. 314-339). Hans Reitzels Forlag.
Kousholt, K. B. & Madsen, C. D. (2024). Motivation og engagement. I K. B. Kousholt & T. L. Mardahl-Hansen (red.), Læreren som udforskende praktiker : Pædagogisk psykologiske perspektiver på det lærerfaglige arbejde (s. 140-159). Hans Reitzels Forlag.
Schultz, C. (2024). Pædagogisk praksis i ungdomsklubber. I C. Schultz & K. E. Petersen (red.), Fritids- og ungdomspædagogik: en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge (s. 74-93). Ungdomsringen.
Petersen, M. N., Khawaja, I. & Kivi , N. G. (2024). QTIBIPoC-teori og Queer of Color-kritik. I D. Staunæs, K. Brøgger & K. Hvenegård-Lassen (red.), Performative vendinger : Introduktion til nyere feministisk teori (s. 361-376). Nyt fra Samfundsvidenskaberne.