DPU

Aarhus Universitets segl

Pædagogikkens aktuelle og forgangne fremtider (PAFF)

Om forskningsenheden

In English: Research unit: The past and present futures of Pedagogy

Pædagogik og uddannelse foregår i et tidsligt perspektiv. De udøves i en foranderlig nutid, tager afsæt i fortiden og retter sig mod fremtiden. I denne forskningsenhed undersøger vi, hvordan fremtiden er skiftet historisk, samt hvad de aktuelle betingelser for fremtid er.

Vi undersøger således, hvordan pædagogikkens mellemværender med tid er ændret historisk, samt hvordan det aktuelt er prekært på nye måder.

Vi undersøger forskydninger i pædagogisk og psykologisk viden og praksis som følge af ændrede forståelser af erfaring og forestillinger om fremtiden, ligesom vi undersøger hvordan tid er indbygget i det ’små’ i teknologier, test- og evalueringspraksisser.

Vi undersøger også, hvordan betingelserne for subjektiv tilblivelse som noget, der sker i tid, er på spil i disse år, og endelig går vi på jagt efter inspiration i forgangne forestillinger om fremtiden.

Vi spørger bl.a.:

  • Hvordan kan nutidens fagprofessionelle stå troværdigt over for Greta Thunbergs generation?
  • Hvad bliver betingelserne for uddannelse, ansvar og professionalisme, når fremtiden anses for radikalt usikker?
  • Hvordan omgås børn og unge med fremtiden?
  • Hvordan har fremtiden stillet sig anderledes tidligere?
  • Hvordan kan vi lade os inspirere af pædagogikkens forgangne forestillinger om fremtider?
  • Hvordan fremstilles subjektivitetens temporalitet som motiver og begær i og uden for psykologien?
  • Hvordan fremstilles temporalitet og subjektivitet i aktuelle sociale og ikke-sociale teknologier?
    • Hvad er relationen mellem test, evaluering og temporalitet?  
    • Kan vi udvikle de måder hvorpå vores egne fremstillingsformer refleksivt konstituerer subjektivitet?
    • Hvordan sætter sociale mediers autogenererede notifikationer nye betingelser for temporalitet, subjektivitet og intimitet?
    • Hvilke idealer om tid og forandring ligger i aktuelle pædagogiske koncepter, for eksempel når leg bliver gjort til ideal?

Spørgsmålene undersøges med afsæt i de forskellige faglige og teoretiske perspektiver, som enhedens forskere repræsenterer.

Deltagere fra DPU

Navn Jobtitel E-mail Telefon Bygning
Christensen, Søren Lektor socr@edu.au.dk +4587163623 B, 103h
Cone, Lucas Ph.d.-studerende luco@edu.au.dk
Jacobsen, Stine Videnskabelig assistent stja@edu.au.dk +4593522004 B, 227
Jensen, Anna Skov Videnskabelig assistent asj@edu.au.dk B, 112b
Juelskjær, Malou Lektor malou@edu.au.dk +4593521448 B, 105c
Knudsen, Hanne Lektor hakn@edu.au.dk +4593508940 B, 103e
Kofoed, Jette Lektor jeko@edu.au.dk +4540433801 B, 114b
Kousholt, Kristine Lektor krko@edu.au.dk +4587163795 D, 237
Krejsler, John Benedicto Professor MSO jok@edu.au.dk +4593508190 B, 218
Kristensen, Jens Erik Lektor jek@edu.au.dk +4526320899 B, 103g
Nielsen, Johan Bundgaard Ph.d.-studerende jbn@edu.au.dk
Nissen, Morten Professor mn@edu.au.dk +4530282418 D, 231
Rasmussen, Lisa Rosén Lektor lisa@edu.au.dk +4525671951 B, 103d

Eksterne deltagere

  • Mads Bank
  • Mia Hesselbjerg-Thomsen
  • Tine Friis
  • Kathrine Solgaard Sørensen
  • Sigga Waleng