Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med et PhD projekt, der har den foreløbige titel ‘Cultures of care within communities of children – envisioning future directions for caring education’. Det overordnede formål med projektet at begrebssætte fænomenet ’omsorgskulturer i børnefællesskaber’, mens jeg undersøger, hvordan denne begrebssætning både kan udvikles i tæt samarbejde med, og understøtte forandringer af, pædagogisk praksis i den danske folkeskole.
Gennem et tæt praksisforandrende forskningssamarbejde med en folkeskolelærer og 22 børn i samme 2.-klasse, har udviklingen af teori og praksis gået hånd i hånd i 15 måneder fra september 2021 til december 2022. I løbet af disse 15 måneder har jeg lavet deltagerobservationer på tværs af børnenes skolelivskontekster, lavet interview med børnene, og endelig udviklet et interventionsframework i samarbejde med læreren. Formålet med dette framework er at understøtte udviklingen af omsorgskulturer blandt børn i fællesskaber.
Teoretisk er projektet inspireret af en række forskningstraditioner inden for kulturhistorisk og kritisk psykologi, herunder Tysk-Skandinavisk kritisk psykologi, Transformative Activist Stance, Kulturhistorisk virksomhedsteori og Kulturpsykologi. Derudover inddrager jeg også den filosofiske tradition inden for moralfilosofien med tilnavnet ”Ethics of Care”.