Aarhus Universitets logo
Læs forskningsoversigt og lyt til podcast om dansk og international legeforskning.
11-12-2019
Se oplæg fra konference på DPU i 2018 om fremtidens leg med legeforskere som Paul L. Harris, Ben Fincham, Ditte Winther-Lindqvist, Lars Geer Hammershøj m.v.
Jens Erik Kristensen, Hanne Knudsen og Johan Bundgaard Nielsen (red.)
Akademisk Forlag
Lars Geer Hammershøj (red.)
Samfundslitteratur
Ditte Winther-Lindqvist
Dansk Psykologisk Forlag
Nutidens skoleelever er mere klar end nogensinde til undervisning, der undersøger verden med afsæt i deres egne erfaringer. Og når de leger eller hænger ud sammen med vennerne, er de i fuld gang med…
Når pædagoger vurderer om et barn er skoleparat, er det især barnets sociale kompetencer, der tæller. De skal helst ligge inden for ’normalen’ – barnet skal hverken være for lidt eller for meget.…
Tiden står aldrig stille, når skoleelever skal navigere mellem skoletid, fritid og hjemmetid. Ligesom alfabetet og tabellerne er tiden noget, de først skal lære at blive fortrolige med, før de kan…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Vi undervurderer ofte den rolle, fantasien spiller i den professionelle dømmekraft. Det er derfor en bunden opgave for lærere og pædagoger at holde fantasien ved lige og…
Asterisk 104 - marts 2023: Pædagoger skal vække børns interesse for naturfag allerede i børnehaven, og legen er midlet, der skal få flere til at forfølge det spor senere i livet. Men der er ikke noget…
Side 1 af 6
Hvad flytter skolen, hvis det nu ikke er de store beslutninger på Christiansborg? Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet søsætter…
Lars Geer Hammershøj fra DPU forsker i børns leg og har senest redigeret bogen ”Legekunst - Leg, dannelse, kunst og kultur i dagtilbud” fra forlaget…
Legepladser er et barometer for udviklingen i samfundets syn på barndommen. Professor Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet kaster i sin…
Børnenes leg fik en helt ny hovedrolle i daginstitutionerne med den nye dagtilbudslov i 2018. Men hvad er der egentlig på spil, når børn leger, og…
Den frie, fjollede leg uden mål og mening har mistet terræn. Det vækker bekymring i legeforskningen, for leg og fri fantasi er en afgørende del af…
Barndommens, skolernes og uddannelsesinstitutionernes historie har i mere end 30 år været fokus for Ning de Coninck-Smiths forskning. Nu udnævnes hun…
Børn er glade for at være i fritidsinstitution. Spørger man børnene, så er det meget bedre end at være i skole. Noget af det bedste er, at det her…
Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet…
Når børn og unge i dag sjældnere og sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk: Den får børn til at sidde passive…
Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og…
Pokémon GO hitter i Danmark. Andreas Lieberoth, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet, forsker i spilpsykologi og forklarer, hvorfor spillet er blevet…
Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til…