Resultaterne fra PIRLS-læseundersøgelsen blev offentliggjort 5. december 2017. Her finder du det materiale, som er offentliggjort i forbindelse med pressemødet på DPU, Aarhus Universitet samme dag.
Alle de lande, der deltog i PIRLS, har udarbejdet et encyklopædi-kapitel, hvori væsentlige forhold omkring læseundervisning for det undersøgte klassetrin samt uddannelsessystemet beskrives, fx læseplaner og reformer i skolesystemet.
I forbindelse med PIRLS 2016 er der udgivet en international rammebeskrivelse af undersøgelsens baggrund, metode og indhold. Dette ”Assessment Framework” findes kun i en engelsksproget udgave – og det indeholder et par eksempler på typer af tekster og spørgsmål, der anvendes i PIRLS.
Da gennemførelsen af PIRLS indgår som en almindelig aktivitet i skolens hverdag er det vores opfattelse, at det ikke er nødvendigt at have speciel tilladelse fra forældrene, for at deres børn kan deltage. Men hvis skolen ønsker at orientere forældrene yderligere end ved den udsendte folder om PIRLS, så er her forslag til forældreorientering, som I kan anvende som model, hvis I ønsker at give forældrene yderligere besked:
Information til forældrene om PIRLS (folder)
Testregistreringsark
kan bruges til at vurdere en klasses resultater i de frigivne tekster i forhold til landsresultatet
Kodevejledning til Blomster på taget (anvendt både i 3. og 4. klasse) – se kodevejledning for Læsebog i 3. klasse.