DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Leg

Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om leg

Nyhedshistorier fra DPU

11.12.2019 |

De voksne skal lege med, når børn leger i daginstitutionen

Børnenes leg fik en helt ny hovedrolle i daginstitutionerne med den nye dagtilbudslov i 2018. Men hvad er der egentlig på spil, når børn leger, og hvordan griber man som pædagog legen an? Den tredje forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ handler om, hvad vi ved om børns leg i daginstitutioner.

04.07.2019 |

Børns frie leg skal udforskes

Den frie, fjollede leg uden mål og mening har mistet terræn. Det vækker bekymring i legeforskningen, for leg og fri fantasi er en afgørende del af vejen mod dannelse i børnehøjde. I de kommende fire år skal forskere fra DPU, Aarhus Universitet, og fem professionshøjskoler undersøge, hvordan mødet med kunst og kultur i dagtilbud kan få legen til at…

20.11.2018 |

Fra universiteternes til skrammellegepladsernes historie

Barndommens, skolernes og uddannelsesinstitutionernes historie har i mere end 30 år været fokus for Ning de Coninck-Smiths forskning. Nu udnævnes hun til professor i uddannelseshistorie ved DPU, Aarhus Universitet.

24.09.2018 |

Kvalitet i fritidspædagogikken

Børn er glade for at være i fritidsinstitution. Spørger man børnene, så er det meget bedre end at være i skole. Noget af det bedste er, at det her handler om, hvad børnene har lyst til selv at lave, og at de har friheden til selv at vælge. Men børnenes tid er kommet under pres på grund af de lange skoledage. Hvordan kan man sikre høj kvalitet i…

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udvikling er ikke gunstig for legen, lyder det fra to legeforskere i det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk.

10.01.2018 |

Teknologi skal få flere børn ud i naturen

Når børn og unge i dag sjældnere og sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk: Den får børn til at sidde passive indendørs med blikket rettet mod skærmen. Nu skal et nyt forskningsprojekt med forskere fra DPU, Aarhus Universitet i spidsen vise, hvordan teknologien også rummer et kæmpe potentiale til at gøre børn…

21.02.2017 |

Nyt forskningssamarbejde vil styrke udsatte børnehavebørns udvikling

Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og fællesskab. Hvordan et engageret samspil mellem voksne og børn kan fungere som udviklingsgrundlag for børnene, bliver omdrejningspunktet for et nyt forskningssamarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet,…

22.09.2016 |

Pokémon GO rammer den rigtige cocktail

Pokémon GO hitter i Danmark. Andreas Lieberoth, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet, forsker i spilpsykologi og forklarer, hvorfor spillet er blevet så populært blandt både børn og voksne.

24.10.2013 |

En dag med barnet i centrum

Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til gennem forskningsprojektet Barnet i Centrum. Projektet udvikles løbende i samarbejde mellem forskere og praktikere. Reportage fra fælles laboratoriedag 2. oktober for de omkring 400 deltagere i…

Artikler fra magasinet Asterisk

Digitale spil i undervisningen: Fra hurtig motivation til meningsfuld læring

29.05.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Når arbejdet indtager legen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Virksomheder bruger leg og spil til at fremme kreativitet og motivation. Det skaber forandringsparate medarb

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Teknologien kan få børn ud i naturen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. I et nyt forskningsprojekt forsøger forskere at koble teknologi og natur. De undersøger, hvordan teknologien

Vi overdriver fantasilegens betydning

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Et amerikansk studie af forskningen i børns ’lade-somom-lege’ konkluderer, at de positive effekter er meget

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Fremtidens dagtilbud skal være seriøst sjovt

11.06.2018Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Af Claus Holm, institutleder, DPU, Aarhus Universitet.

Venskaber styrker trivsel i børnehaven

06.12.2017Relationer og leg er afgørende for børnehavebørns trivsel. Pædagoger spiller en vigtig rolle i legen – ikke mindst for de børn, der befinder sig i periferien af fælleskabet.

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om leg. Det er vigtigt, at børn får tid til at lege, da det er med til at danne dem.

Derfor hitter Pokémon

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Pokémon GO var sommerens helt store dille. Gaderne var fyldt med folk, der forsøgte at fang

Fritidspædagogikken er udfordret

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritidpædagogik. Der bliver nødt til at ske noget nyt inden for firtidspædagogikken, hvis den skal have en frem

Har fritid en fremtid?

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid. Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den var engang. Og se

Det sjove læringsliv

02.09.2016Leder i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om sjov læring. Institutleder på DPU, Claus Holm skriver om, hvordan loven om pædagogiske lærerplaner har påvirket de

Det fantasifulde håb hjælper unge med syge forældre

01.12.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 76 fra december 2015 om unge med syge forældre. DPU-forskeren Ditte Winther-Lindqvist er optaget af håbet hos unge med syge forældre.

Tid til at ryste pose

25.06.2012Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund

Kan leg skabe fremtidens vindere?

01.06.2006Dansk Boldspil Union skruer ned for den præstationsorienterede tilgang til børnefodbold. I stedet skal børnenes leg med bolden i fokus. Asterisk har spurgt to forskere og en af hovedarkitekterne bag d

Viden på video

2019

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019

2018

Leg er ikke kun for sjov. Konference 29. november 2018

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. 12. juni 2018

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. 9. juni 2015

2014

Fra konferencen Barnet i centrum. 3. december 2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. 10. juni 2014

Fra Danskernes Akademi

Rapporter og artikler online

Børns rum og bevægelse på Vesterbro

Birgitte Justiniano, Christina K. Albeck og Venka Simovska

58 sider * ISBN 978 87 7430 120 2 * Serie: Sundhed, samfund, pædagogik og læring, 2010: 1 * Udgivet af Miljø og Sundhedspædagogik, DPU, Aarhus Universitet, 2010


Børns lærerige leg

Stig Broström

Psyke & Logos, 43/2002