Aarhus Universitets logo
Over halvdelen af de danske folkeskoler nøjes i dag med at undervise i billedkunst én lektion om ugen. Samtidig nedprioriteres de kreative fag på lærerseminarerne. Det støtter ikke udviklingen af kreativitet, som spiller en stadig større rolle for et…
I denne effekttid har vi travlt med at definere sikker viden, men noget tyder på, at vi har mindre travlt med at formidle denne viden på præmisser, der tager højde for de mennesker, der skal bruge den viden og som i forvejen har en erfaring, de…
Hvilke forhold i skolen bidrager mest til læring hos børn og unge? Det er Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved at afdække. Clearinghouse har fået opgaven af Den Nordiske Indikatorarbejdsgruppe og samarbejdet koordineres af Danmarks…
Hvad kan få elever til at præstere bedre i skolen? Det har en stor anlagt undersøgelse af 800 metaanalyser forsøgt at afdække.
Nyt review fra John Hopkins University School of Education's Center for Datadriven Reform in Education fortæller hvilke konkrete interventionstyper, der virker i undervisningen af elever med læsevanskeligheder.
Evidens inden for uddannelsesforskning er for alvor kommet på dagsordenen. Alene i 2008 er der offentliggjort 69 nye systematiske reviews.
Hvad siger forskningen om daginstitutionsområdet? Det skal Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning nu undersøge for Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, for tredje år i træk.
Nyt review fra det engelske EPPI-center har undersøgt virkningen på elevers indlæring og deltagelse, hvis de har lærerassistenter.
Hvad siger den internationale forskning om virkningen af lektielæsning? Det har et nyt systematisk review fra Canada undersøgt. Læs konklusionerne, så er dit hjemmearbejde gjort før skoleårets start.
Singapore er et uddannelsesmirakel. For 40 år siden var det et tredjeverdensland. I dag er det et førende videnssamfund med et velfungerende uddannelsessystem. Hvad er hemmeligheden? Og hvad kan vi lære ved at studere skole og skoleledelse i…
Side 58 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.